راهکار برای جلوگیری از بروز اختلالات روانی در بهبودیافتگان کرونا

Visits: 19

5f6834d602ef0_2020-09-21_08-36

یک روانشناس گفت: مطالعات جدید علمی نشان داده بیش از نیمی از بهبودیافتگان ویروس کرونا بعد از ترخیص از بیمارستان‌ها به اختلال‌های روانی دچار می‌شوند.

رضا فریدی درباره بیماری‌های روانی که افراد کرونایی پس از درمان به آن مبتلا می شوند، اظهار کرد: از اوایل سال جاری، همه‌گیری کرونا باعث شد تا کشور‌های مختلف راهکار‌هایی را برای جلوگیری از انتشار ویروس بیماری‌زا به کار گیرند.

این روانشناس اضافه کرد: اگرچه این راه‌حل‌ها طیف وسیعی را در برمی‌گرفت، اما نقطه مشترک آن‌ها رعایت فاصله گیری اجتماعی بود. پرهیز از تماس و فقدان روابط اجتماعی، افراد زیادی را از حلقه حمایتی‌شان دور کرد. محیط کار، رفت‌وآمد‌های دوستانه و معاشرت‌های خانوادگی، از افراد تا حد زیادی دریغ شد.

وی گفت: کرونا ویروسی است که عوارض سخت و طاقت فرسایی دارد و در صورت درمان قطعی نیز به جهت اضطراب و تنش ناشی از ترس و وحشت عدم معالجه، انگ جامعه و… برای برخی از افراد آسیب‌های روحی همچون افسردگی دارد.

فریدی ادامه داد: مطالعات جدید علمی نشان داده بیش از نیمی از بهبودیافتگان ویروس جدید کرونا یک ماه بعد از ترخیص از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به اختلال‌های روانی از جمله افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی و استرس پس از سانحه دچار می‌شوند. پس خیلی مهم است که بعد از درمان جسمی افراد مبتلا به ویروس کرونا، به موضوع درمان و ریکاوری روحی_روانی آن‌ها هم پرداخت و درمان را فقط منوط به حل مشکلات جسمانی نکرد.

این روانشناس با اشاره به اینکه نباید اجازه داد که افراد بعد از شکست کرونا و با وجود بهبودی کامل، دچار «خودباختگی» و «افسردگی» شوند، افزود: این باعث ایجاد بیماری‌های روحی_روانی و حتی جسمانی دیگر در آن‌ها شود.

وی تصریح کرد: پیامد‌های روانی ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ می‌تواند هم در اثر واکنش سیستم ایمنی به خود ویروس ایجاد شود هم عوامل استرس‌زای روانی مانند ننگ و بدنامی، انزوای اجتماعی و نگرانی در خصوص آلوده کردن دیگران در شکل‌گیری عوارض یاد شده دخیل باشند. مهم و ضروری است که با تشخیص و درمان به موقع شرایط روانی فرد از بروز اختلال‌ها و ناتوانی‌های بیشتر جلوگیری کرد.

فریدی ادامه داد: به عنوان مثال اگر فردی دچار افسردگی ناشی از این بیماری شود با احساس ناراحتی مداوم و تغییر خلق و خو روی توانایی بدن برای استراحت تاثیر می‌گذارد و دچار بی خوابی و تغییر الگوی خواب می‌شود. بخواب رفتن یا بیدار ماندن در طول روز برای فرد دشوار می‌شود. کمبود خواب روی توانایی بدن برای تولید انرژی طبیعی اثر می‌گذارد و باعث می‌شود فرد افسرده احساس خستگی کند و همین نشانه‌ها و اختلالات مجددا فرد را به سمت بیماری‌های جسمی دیگری سوق دهد.

این روانشناس با بیان اینکه بهبودیافتگان بیماری‌های خاص (نظیر کرونا ویروس) بعد از گذران دوره درمان به مشاور و روانشناس مراجعه و از پیگیری مداوم اخبار و اطلاعات در خصوص بیماری خودداری کنند، گفت: همچنین اقوام و دوستان نیز در بازگشت بهبودیافتگان به روزمرگی‌ها و زندگی عادی نقش موثری می‌توانند ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه باید پذیرفت که بعد از مهار و کنترل این بیماری (در جهان پساکرونا) آسیب‌های روانی ناشی از گذر از این بحران تجلی می‌یابد، خاطرنشان کرد: آسیب روانی بهبودیافتگان بیماری کرونا بی‌شک نیازمند تحقیق و پژوهش است.