چند توصیه غذایی برای رفع افسردگی در فصل سرما

Visits: 33

5f718c368c565_5f718c368c568

افسردگی و کم‌حوصلگی فصلی با شروع فصل پاییز بسیار شایع است، برای جلوگیری از این عارضه مصرف مواد غذایی سرشار از مواد معدنی آهن و سلنیوم بسیار مفید است.

سید ضیاءالدین مظهری عضو انجمن تغذیه ایران افزود: کمبود ماده معدنی سلنیوم نه تنها موجب افسردگی می شود، بلکه بروز ترس و خستگی را نیز به بدن اضافه می کند، رفع نیاز بدن از طریق منابع غذایی حاوی سلنیوم که منجر به رفع کمبود این ماده معدنی شود، به سرحال شدن و برطرف شدن افسردگی نیز منجر می شود.

وی اظهار داشت: سلنیوم به علت خاصیت ضدزنگ‌زدگی و یا آنتی‌اکسیدانی، رادیکال‌های آزاد و مهاجم را خنثی می‌کند و از سرطانی شدن سلول‌ها جلوگیری و مانند سایر آنتی‌اکسیدان‌ها بر روی ساز و کار مغز و در هم تنیده اعصاب، تاثیر مثبت می‌گذارد و احتمالا از بروز آلزایمر زودرس پیشگیری می کند.

مظهری ادامه داد: ماهی، دانه‌ها و غلات کامل پرک شده و جگر مرغ از منابع غذایی سلنیوم هستند و از استفاده خودسرانه مکمل‌های حاوی سلنیوم باید خودداری شود زیرا دریافت زیاد آن از طریق مکمل‌ها و غذاها مسمومیت‌های خطرناکی را ایجاد می‌ کند، اما استفاده از منابع غذایی آن و ماهی‌های مختلف که علاوه بر دارا بودن این ماده معدنی، غنی از اسیدهای چرب امگا۳ و پروتئین‌های حیوانی با ارزش بیولوژیکی بالاتر بوده و بدون وارد آمدن صدمه‌ای به سلامتی، نشاط می آورد.

وی اضافه کرد: آهن از جمله مواد معدنی بسیار پراهمیت و دارای وظایف و خواص متعدد بوده و کمبود آن باعث افسردگی و بی‌حوصلگی، خستگی، بی قراری، بی‌اشتهایی و سردرد می شود، کمبود و افت ذخایر آهن بدن قبل از ایجاد کم خونی، موجب بروز عوارض رفتاری خاصی می‌ شود و از دیگر نشانه‌های کمبود آهن بدن به خصوص در کودکان، اختلالات ایجاد شده در تکامل روانی – حرکتی، کاهش توجه و یادگیری و بیش‌فعالی است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: آهن از طریق مصرف گوشت‌های قرمز، جگر، مرغ و ماهی تامین می‌شود و میوه، سبزیجات، غلات، حبوبات و تخم‌مرغ نیز سرشار از این ماده معدنی است و توصیه می‌ شود به طور همزمان یا بلافاصله بعد از پایان صرف غذا از نوشیدن چای و برخی نوشابه‌های گازدار و کردن ماست و لبنیات و یا سایر مواد غذایی حاوی کلسیم خودداری شود.

مظهری تاکید کرد: نان‌هایی که با استفاده از جوش شیرین تهیه می‌شوند و همچنین سایر فرآورده‌های غلات که در تهیه و فرآوری آنها جوش شیرین به کار برده می‌شود، نباید همزمان و بلافاصله بعد از میل کردن مواد غذایی حاوی آهن غیرهم مصرف شود و زیاده‌روی در مصرف شیر به خصوص در کودکان، یکی از عوامل ایجاد کننده زمینه کم خونی است.

به گفته وی، لوبیا، سیب‌زمینی تنوری و آبپز، جوانه گندم، گوشت گوساله، مرغ و ماهی، برگه زردآلو و غذاهایی مانند سوپ و آش و پلو حاوی گوشت و عدس و یا خورش‌های سبزیجات نیز حاوی آهن هستند و تلفیق مواد غذایی گیاهی و حیوانی حاوی آهن نیز سطح جذب آهن را افزایش می‌دهد.

روابط عمومی کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی کشور