خیز دوباره کرونا در اهواز / افزایش دو برابری مراجعان

Visits: 17

در حال حاضر تعداد مراجعان روزانه به مراکز جامع سلامت اهواز ۸۰۰ نفر در روز است که نسبت به هفته گذشته دو برابر شده است.

به گزارش روابط عمومی کانون به نقل از خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان ؛  دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به افزایش مراجعان به مراکز جامع سلامت این شهر برای انجام تست PCR گفت: در حال حاضر تعداد مراجعان روزانه به این مراکز ۸۰۰ نفر در روز است که نسبت به هفته گذشته دو برابر شده است.
امرالله مردانی اظهار داشت: اگر روند افزایشی مبتلایان ادامه دار باشد قطعا اهواز وارد پیک چهارم بیماری می‌شود که این موضوع بسیار نگران کننده است لذا از شهروندان انتظار داریم که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی افزود: کار تست گیری از مبتلایان در مراکز منتخب سطح شهر اهواز در حال انجام است و تیم‌های رهگیری در قالب طرح شهید سلیمانی کار بیماریابی را برعهده دارند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرق اهواز به میزان ۶۵ درصد است

دبیر شورای سلامت اهواز با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرق اهواز به میزان ۶۵ درصد است افزود: این میزان در حاشیه شهر کمتر است که از مردم انتظار داریم برای جلوگیری از انتشار بیماری از سفر رفتن و دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کنند.

وی به آثار جبران‌ناپذیر قطعی احتمالی برق بر زنجیره سرد نگهداری واکسن‌های کرونا اشاره کرد و افزود: در صورت قطعی مکرر برق، زنجیره سرد مخازن انبار واکسن قطع می‌شود و واکسن‌ها خراب می‌شوند بنابراین باید برق این مراکز قطع نشود که خوشبختانه تاکنون برق این مراکز قطع نشده است.

مردانی با اشاره به اینکه هر ویال واکسن برای تزریق به ۱۰ نفر است گفت: واکسنی که از زنجیره سرد خارج شد تنها یک ساعت برای تزریق آن زمان داریم لذا از واجدان شرایط انتظار داریم که هر چه سریع‌تر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

فاصله بین ۲ دز واکسن چند روز بیشتر شود مشکلی ندارد

وی عنوان کرد: ما معمولا حداقل زمان بین ۲ نوبت واکسن را اعلام می‌کنیم، اما اگر فاصله بین ۲ دز واکسن چند روز بیشتر شود مشکلی ندارد و شهروندان از این بابت نگران نباشند.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به اینکه ۲ هفته بعد از دز دوم ایمنی در بدن حاصل می‌شود گفت: افرادی که دز اول خود را دریافت کردند نباید رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن را کنار بگذارند، زیرا ایمنی بعد از دز دوم حاصل می‌شود.

تزریق واکسن کرونا تا ۹۹ درصد از بروز مرگ جلوگیری می‌کند

وی افزود: تزریق واکسن شاید از ابتلا به بیماری جلوگیری نکند، اما تا ۹۹ درصد از بروز مرگ جلوگیری می‌کند. در شرایط موجود اولین واکسنی که به دست ما می‌رسد بهترین واکسن است لذا از مردم و گروه سنی سالمندان تقاضا داریم در تزریق واکسیناسیون کوتاهی نکنند.

مردانی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۱۰ هزار دز واکسن در شرق اهواز تزریق شده است گفت: ما اکنون روزانه بیش از پنج هزار دز واکسن به شهروندان تزریق می‌کنیم در حالی که ظرفیت تزریق هشت هزار دز واکسن در روز را داریم.

تزریق هفت هزار دوز واکسن برکت در اهواز

وی با اشاره به استقبال مردم از واکسن برکت در اهواز گفت: تاکنون هفت هزار دز واکسن برکت در اهواز تزریق شده و هر چه به جلوتر می‌رویم استقبال مردم از این واکسن بیشتر می‌شود.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به اینکه اکنون سوش غالب در دنیا کرونای دلتا یا همان نوع هندی است گفت: سرعت سرایت این ویروس از یک بیمار به بیمار دیگر نسبت به نوع انگلیسی چندین برابر بیشتر است همچنین دوره کمون آن نسبت به ویروس‌های قبلی کوتاه‌تر است یعنی بیمار سریعتر به حالت بالینی و بستری کشیده می‌شود.

مردانی گفت: بر خلاف ویروس نوع انگلیسی آبریزش بینی در ویروس دلتا بسیار زیاد، اما از بین رفتن حس چشایی و بویایی در آن کمتر است لذا به محض بروز این علائم باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنیم. در شرایط موجود هرگونه علائمی مثل سرماخوردگی کرونا بوده مگر خلاف آن ثابت شود.

اثربخشی سواد سلامت بیشتر از رعایت پروتکل‌های بهداشتی است

وی با بیان اینکه اثربخشی سواد سلامت در بحث کرونا به مراتب بیشتر از رعایت پروتکل‌های بهداشتی است افزود: متاسفانه هنوز عده‌ای از مردم به خصوص در شهرستان‌های کوچک‌تر تمایلی به زدن واکسن ندارند که لازم است با اطلاع رسانی مطلوب و انجام کار‌های فرهنگی سطح سواد سلامت مردم را در این زمینه بالا ببریم، زیرا کشور هزینه بسیار زیادی برای خرید واکسن انجام می‌دهد.

مردانی عنوان کرد: روزانه از ادارات، بانک‌ها و بازار سرکشی می‌کنیم و در صورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی به فرد و صنف مربوطه اخطار دادیم. از طرفی ما انتظار داریم که مدیران نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی‌تر باشند، زیرا در بین مردم به عنوان یک الگو به شمار می‌روند.

بیشترین موارد ابتلا به بیماری در اهواز از نشست‌های خانوادگی است

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: بیشترین موارد ابتلا به بیماری در اهواز از نشست‌های خانوادگی است لذا انتظار داریم که مردم این موضوع را جدی بگیرند تا بتوانیم بیماری را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: واکسیناسیون بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ راننده تاکسی و اتوبوس‌های درون شهری از روز گذشته آغاز شد و طبق مصوبه وزارت بهداشت واکسیناسیون نیرو‌های پلیس راهور و معلمان در دستور کار قرار گرفته است.

مردانی با بیان اینکه مجوز واکسیناسیون افراد بالای ۴۸ سال در خوزستان صادر شد گفت: این افراد می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir، به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و نسبت به دریافت واکسن اقدام کنن

خیز جدید بیماری در اهواز و استان در کمین است

مردانی بیان کرد: خیز جدید بیماری در اهواز و استان در کمین است و هر لحظه ممکن است وارد موج جدیدی شویم لذا مردم نباید عادی انگاری را در جامعه رواج دهند. ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی در بحث مقابله با کرونا بسیار مهم است که انتظار داریم به خوبی رعایت شود.

در حال حاضر سه شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۱ شهرستان نارنجی و ۱۳ شهرستان زرد کرونایی هستند.

تاکنون ۴۲۰ هزار خوزستانی تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرار گرفته اند. همچنین حدود ۱۲۰ هزار نفر دوز دوم واکسنشان را دریافت کرده اند.