اختلال وسواس فکری، نتیجه تصویرسازی منفی

Visits: 56


یک روانشناس بالینی گفت: هنگامی که افکار بیش از حد و ناخودآگاه به سمت خاطرات و تصاویر منفی پیش برود،‌ ضمن به خطر افتادن سلامتی، سبب اختلال وسواس فکری می‌شود.
به گزارش روابط عمومی کانون کشوری پیشخوان دولت ؛ خانم زینت صائمی افزود : وقتی فردی به دلایل مختلف بیش از حد تحت فشار و استرس قرار می گیرد و در همین حین در مسائل روزمره زندگی غرق می شود و نمی تواند از مشکلات خود ساخته رهایی یابد، در این هنگام می گویند این فرد دچار اختلال و سردرگمی و یا وسواس فکری شده و ضمن احساس محدودیت، زندگی را برای خود تمام شده می پندارد.

وی با بیان اینکه در بدترین شرایط ممکن باید اذعان کرد افراد مبتلا به وسواس فکری با تلقین وارده به خود این افکار را ساخته اند، ‌افزود: این عده با وجود استرس و فشارهای وارده با توسل به افکار پریشان، حصاری به دور خود کشیده که به هیچ وجه نمی توان آن را از میان برداشت و این موارد جملگی ناشی از فکر و خیال زیاد است.

این متخصص رواندرمانگر گفت: بهترین راهکار برای مهار فکر کردن زیاد پذیرش آگاهانه است. بدین صورت که در مورد صلاحیت و یا آینده کاری به سرعت شروع به ارزیابی افکار ناخواسته نکنیم. در صورت بروز فشارهای درونی بدون آنکه در تلاش برای رفع یا درک فکر ناخواسته‌ باشیم باید به فعالیت های دیگری مشغول شد.
صائمی تصریح کرد: همانطور که فکر کردن وسواس‌گونه و بیش از حد می‌تواند برای سلامتی مضر باشد، در مقابل می توان از طریق خودآگاهی و انجام تمرینات ذهنی این افکار را مهار و یا با شناخت محرک ها، از زیاد فکر کردن جلوگیری کرد.
وی افزود: عادات و محرک‌های زیادی وجود دارد که باعث زیاد فکر کردن در بین فرد یا افراد مبتلا به وسواس افکار می‌شود. این عده باید از زمان حمله افکار مخرب آگاه باشند. برای کاهش استرس بوجود آمده باید علائم حساسیت زا را از خودر دور کرد. تلاش شود افکار را مدیریت یا حتی الامکان سرکوب کرد تا دچار اضطراب نشد.
این روانشناس گفت: فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری زمانی می تواند خود را از بیهودگی و استرس افکار منفی پیش آمده برهاند که تجربیات گذشته را مرور کند. به عبارتی راه‌حل بهتر و پیامدهای مثبتی را که داشته یکبار دیگر در ذهن به گردش درآورد.

وی تصریح کرد: طبق تحقیقات به عمل آمده راهکار دیگر مهار افکار مخرب و استرس زا می تواند نوشتن یا مطالعه بسیار باشد. تجربه ثابت کرده افرادی که دائما در حال نگارش هستند بویژه نوشتن خاطرات و یا به نوعی با خواند کتاب سروکار دارند، این عده بسیار کمتر به سمت وسواس فکری کشیده و از طرفی به اضطراب و استرس کمتر دچار خواهند شد.

صائمی افزود: افرادی که به نوشتن عادت دارند بهتر می توانند افکار خود را کنترل و از طرفی نه تنها نوشتن دیدگاه این دسته افراد را به زندگی تغییر می دهد بلکه می تواند به راحتی در ایجاد روابط عمومی با دیگران تاثیر گذارد.