رئیسی: خط قرمز دولت در موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی معیشت مردم است

Visits: 14

رئیس جمهور: در سیاست بین المللی جمهوری اسلامی ایران فعالیت و تلاش بسیاری داشته و داریم. هدف ما توجه به توسعه اقتصادی و سلامت مردم است.

به گزارش روابط عمومی کانون به نقل از   خبرگزاری صدا و سیما، سید ابراهیم رئیسی در چهارمین گفتگوی تلویزیونی خود با مردم ضمن تبریک روز زن و گرامیداشت ایام الله دهه فجر، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مخالفان و منتقدان دولت گسترش روابط با روسیه و چین را ناقض شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی می‌دانند، نظر شما چیست؟، گفت: جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی فعالیت‌ها و تلاش‌های بسیاری داشته و دارد، اما به شکل متوازن عمل نشده است.

رئیس جمهور افزود: به عنوان مثال آنچنان که ارتباطات سیاسی کشور در عرصه بین‌الملل پیش‌برده شده، به ارتباطات و تعاملات اقتصادی و تجاری توجه نشده است و نوعی عقب‌ماندگی در این زمینه داریم. خطاب به کسانی که این بحث‌ها را مطرح می‌کنند می‌گویم که تا کنون متوازن عمل نشده و باید نوعی توازن در روابط خارجی کشور برقرار کنیم. چرا ما به همسایگان توجه نکردیم و چرا توجه نمی‌کنیم؟؛ ظرفیت عظیم تجاری و اقتصادی می‌تواند با ۱۵ همسایه کشور برقرار شود.
رئیسی ادامه داد: در نتیجه توافقات به دست آمده در سفر بنده به تاجیکستان، روابط اقتصادی و تجاری دو کشور سه برابر شده است. همچنین در سفر  به ترکمنستان، غیر از بحث سوآپ، ارتباط ترانزیتی دو کشور برقرار شد و تحرک خوبی در روابط تجاری – اقتصادی ایجاد شد. اخبار تحولات ایجاد شده در روابط کشورمان با جمهوری آذربایجان را خود رسانه ملی پخش کرد. امروز به نوعی کمبودها و کاستی‌ها دارد جبران می‌شود و درباره روسیه نیز همینطور است.
رئیس جمهور اظهار داشت: ظرفیت تجاری ایران با روسیه آن چیزی نیست که امروز شاهد آن هستیم. حجم ۳ و خرده‌ای میلیارد دلاری روابط تجاری امروز دو کشور به راحتی می‌تواند به ۱۰ میلیارد دلار برسد. کالاهای زیادی را می‌توانیم از روسیه وارد کنیم و محصولات کشاورزی و کالاهای بسیاری نیز داریم که می‌تواند به بازار روسیه صادر شود.
 رئیسی تصریح کرد: در زمینه نفت و گاز با توجه به تکنولوژی که روس‌ها در اختیار دارند، ظرفیت خوبی برای همکاری وجود دارد که می‌تواند باعث رشد تعاملات اقتصادی دو کشور و نیز رشد اقتصادی ما شود.
رئیس جمهور افزود: زمینه همکاری در ترانزیت، حمل و نقل، انرژی، کشاورزی، صنعت، هوا فضا و حوزه‌های مختلف با روس‌ها وجود دارد. ظرفیت‌های بسیاری در هر دو کشور وجود دارد و این ظرفیت‌ها می‌تواند تبادل شود. ما مزیت‌هایی در کشورمان داریم که این مزیت‌ها مورد نیاز روسیه است و مزیت‌هایی آنجا وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده ما قرار گیرد.
 رئیسی در پاسخ به این پرسش که سه سفر خارجی رئیس جمهور، نگاه به شرق را در سیاست خارجی دولت تقویت می‌کند و تعریف سیاست متوازن در سیاست خارجی چگونه خواهد بود؟، اظهار داشت: مذاکرات آغاز شده است و سیاست خارجی دولت در حوزه‌های مختلف فعال است اما اینکه بگوییم مذاکرات همه چیز را حل می‌کند چنین چیزی وجود ندارد. مذاکرات را پیش می‌بریم لیکن همه چیز ما مذاکرات نیست.
 رئیسی افزود: دولت در دو حوزه فعالیت می‌کند. یک؛ خنثی کردن تحریم‌ها، دو؛ رفع تحریم‌ها. یکی از راه‌های خنثی سازی تحریم‌ها ارتباط با همسایگان است و روسیه یکی از همسایه‌های بزرگ کشور ایران است لذا نمی‌توانیم با او ارتباطات اقتصادی، تجاری، مناسبات بسیاری که می‌توانیم با هم داشته باشیم به عنوان یک کشور مستقل و توانمند نداشته باشیم.
 رئیسی افزود: بنای ما تعامل با همه دنیاست. من این را در برنامه‌های انتخاباتی اعلام کردم و همین را دنبال می‌کنم، تعامل با همه کشورهای جهان که بخواهند با ما تعامل داشته باشند خواهیم داشت اما کشورهایی که بخواهند تقابل داشته باشند طبیعتا ما در مقابل آنها مقاومت خواهیم کرد. اما آنچه که در برنامه سیاست خارجی ماست تعامل بر همه کشورهاست.

منافع ملی را به لبخندهای بی ثمر ترجیح می‌دهیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره حواشی سفر وی به روسیه از جمله نحوه استقبال از او و نیز اقامه نماز در کاخ کرملین گفت: اگر محصول و نتیجه یک سفر لبخند باشد، خب اتفاقی برای مردم نمی‌افتد. نتیجه سفر باید توسعه روابط در حوزه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و زندگی مردم باشد. مساله ما منافع مردم است، یعنی آنچه که در روسیه در نشست سه ساعته با آقای پوتین دنبال کردیم، از ابتدا تا انتها مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با محوریت منافع ملت ایران بود.
 رئیسی افزود: آنجایی که در مسائل بین‌المللی مواضع مشترک داشتیم، برنامه‌ریزی شد که چگونه کار دنبال شود و آن بخش‌هایی که مربوط به مسائل داخلی بود نیز به همین ترتیب بود. آقای لاوروف به آقای امیرعبداللهیان گفته بود که بلافاصله بعد از دیدار ما، آقای پوتین وزرا را ماموریت دادند که سریعا تصمیماتی که ما با رئیس جمهور ایران گرفتیم باید اجرایی شود. بنده نیز به وزیر امور خارجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر نفت و وزرای مربوطه ماموریت دادم که سریعا توافقاتی را که داشتیم اجرایی کنند تا آثار آن در اقتصاد و مسائل مختلف روشن شود.
رئیس جمهور با اشاره به اتفاق‌نظر ایران و روسیه درباره لزوم شکستن سلطه دلار بر تعاملات پولی و مالی دو کشور، اظهار داشت: بنده و آقای پوتین توافق داشتیم که می‌توانیم با ارز ملی بسیاری از مراودات تجاری فیمابین را انجام دهیم. توافقات خوبی در عرصه‌های دفاعی، امنیتی، هوا و فضا و دیگر زمینه‌های مورد علاقه طرفین داشتیم.
 رئیسی تصریح کرد: امروز در بوشهر غیر از فاز اول نیروگاه هسته‌ای که به بهره‌برداری رسیده است، اجرای فاز دو و سه را با روس‌ها دنبال می‌کنیم. تسریع در اجرای این طرح‌ها از مسائلی بود که مطرح شد. صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و واردات کالاهای استراتژیک از روسیه با توجه به حذف تعرفه‌ها نیز از جمله مسائلی بود که مورد بحث قرار گرفت و با توجه به نگاه مثبت روس‌ها به این بحث می‌تواند باعث گسترش تجارت دوجانبه شود.
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت فعال کردن مسیر تجاری شمال – جنوب برای تسهیل و گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای همسایه و از جمله روسیه خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها در این سفر تصمیمات متعددی برای تامین منافع مردم و توسعه اقتصادی کشور، در راستای پیشبرد دیپلماسی همسایگی اتخاذ شد.
 رئیسی گفت: مسائل منطقه از جمله تحولات سوریه تا قفقاز نیز از جمله مباحث مورد گفتگو با رئیس جمهور روسیه بود که در راستای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دنبال شد.
رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که مذاکرات وین چگونه پیش می‌رود و چنانچه درخواست آمریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم به شکل جدی مطرح شود، موضع ایران چه خواهد بود؟ اظهار داشت: این درخواست مال الان نیست. این درخواست مدت‌هاست که مطرح می‌شود. خیلی از این کشورهایی که می‌آیند با ما دیدار می‌کنند، حامل یک پیام‌هایی هستند مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها پیام دادند که می‌خواهیم مستقیم صحبت کنیم. مدتهاست این مطرح بوده، شاید در دولت‌های قبل هم مطرح بوده است و در دولت ما هم مطرح بوده است، ولی تا الان مذاکره با آمریکایی‌ها صورت نگرفته است.
 رئیسی افزود: ما اعلام کردیم، باز هم اعلام می‌کنیم، در صورتی که طرف‌ها آماده باشند که تحریم‌های ظالمانه را علیه ملت ایران لغو کنند، جا برای هرگونه توافق کاملا وجود دارد.
رئیس جمهور درباره اینکه آیا دستور اعطای تسهیلات خرد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به کارکنان و بازنشستگان بدون ضامن می‌تواند در راستای اصلاح ساختار بانکی باشد و اینکه چقدر بر اجرای این دستور در برابر مقاومت احتمالی بانک‌ها اصرار خواهید داشت؟ تصریح کرد: مساله بانک و بانک‌داری بحث مفصلی است که نمی‌خواهم اینجا مختصرا به همه آنها اشاره کنم. اما اجمالا بگویم که بانک‌ها باید ۳ کار را تا حالا دنبال می‌کردند؛ یکی نقش‌شان در رشد اقتصادی کشور است که سهم بسیار بالایی دارند و می‌توانند نقش بی‌بدیلی در رشد اقتصادی کشور داشته باشند.
 رئیسی ادامه داد: مسأله دوم خدمت به مردم است که اعطای تسهیلات بخشی از آن است و مسأله سوم سود بانک‌ها است. متأسفانه طی سال‌های گذشته، نکته اول و دوم مقداری مورد غفلت قرار گرفته و بیشتر به بخش آخر یعنی سود بانک‌ها توجه شده است. به عنوان مثال وقتی بانک یک کارخانه را تملک می‌کند، این کارخانه باید فعالیت داشته و کارگران آن مشغول کار باشند، نه اینکه تعطیل باشد و درش را قفل بزنند. این صرفا در جهت تامین سود بانک است، اما رشد اقتصادی به دنبال ندارد و خدمت به مردم در آن نیست.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در بسیاری از معادلاتی که در بانک‌ها هست، نگاه و توجه فقط به منافع بانک است. ساختمان‌هایی که بانک‌ها فریز می‌کنند، اینها ثروت بانک است که باید در اقتصاد کشور گردش کند. نقدینگی اگر تبدیل به تولید نشود و نیاید به طرف تولید مشکل ایجاد می‌کند. مدیریت نقدینگی و خلق نقدینگی در بانک‌ها اگر به طرف تولید برود نگرانی ندارد ولی اگر این نقدینگی بدون توجه به تولید به جامعه بیاید و توزیع شود، نتیجه‌اش این خواهد بود که به هر طرفی از جمله زمین، طلا و ارز که برود، مثل سیل بنیان‌کن مشکل ایجاد می‌کند.
رئیسی ادامه داد: در رابطه با نظام بانکی، جلسات مقدماتی را دوستان داشتند، لکن یک جلسه هم چند روز پیش بنده داشتم. در این جلسه گفتیم که بانک‌ها اعطای تسهیلات به مردم را سهل کنند؛ می‌گوییم تسهیلات نه تضییقات، یعنی با سهولت به دست مردم برسد. وزیر امور اقتصادی و دارایی هم مسئول پیگیری این تصمیمات شدند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه بنده بر اجرای این تصمیمات تاکید کردم، گفت: وقتی دولت با کار کارشناسی تصمیمی می‌گیرد، اگر هر بخشی این تصمیم را اجرا نکند، حتما باید با آن برخورد شود. تاکید کرده‌ام که همه بخش‌هایی که با مردم سر و کار دارند، شرکت‌های دولتی و امثال آنها، اگر به تصمیمات دولت توجه نکردند، حتما با آنها برخورد شود و اولین برخورد این باشد که مدیر مربوطه برکنار شود. این قابل قبول نیست که یک بخشی یا شرکتی یا بانکی بگوید که من نمی‌خواهم به تصمیم دولت عمل کنم و بر اساس میل خودش رفتار کند.
دکتر رئیسی افزود: در جلسه‌ای که با حضور مدیران بانک‌ها داشتیم احساس بنده این بود که خود بانک‌ها بنای همکاری دارند و اینجا نیز خواهش بنده این است که بانک‌ها به آنچه که تصمیم گرفته شد، عمل کنند.

مذاکره مستقیم با آمریکا نداشتیم

رئیس جمهور گفت: بحث مذاکره با آمریکا به صورت مستقیم و غیر مستقیم در دولت‌های مختلف از طریق کشور‌های واسط به ایران همواره پیشنهاد شده است، اما مذاکره مستقیمی تا به امروز با آمریکا صورت نگرفته است.
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی اظهار داشت: ما قبلا اعلام کردیم و مجدد هم می‌گوییم در صورتی که طرف‌ها آمادگی رفع تحریم‌های ظالمانه را داشته باشند جا برای هرگونه توافق کاملا وجود دارد.
رئیس جمهور افزود: بانک‌ها تا امروز باید سه ماموریت را به صورت جدی پیگیری می‌کردند که از آن غفلت شده یکی مسئله رشد و یکی مسئله نقش بانک در رشد اقتصادی که سهم بسیار بالایی دارند نکته دوم مسئله خدمت به مردم مانند تسهیلات و انواع خدمت‌های نظام بانکی و سوم مسئله اداره خود و سود بانک از فعالیت‌های خود است.

رئیس جمهور گفت: متاسفانه بانک‌ها در توجه به نکته اول و دوم غفلت کردند و تمام تمرکز خود به بخش آخر یعنی کسب سود بانک از فعالیت‌های خود بود به طور مثال کارخانه‌ای که از بانک تسهیلات دریافت کرده است و ذاتا باید برقرار باشد و در بحث تولید فعالیت داشته باشد بخاطر مشکلات بانکی تعطیل شده است که این در جهت رشد سود بانکی است، ولی ضرر و زیان به تولید کشور می‌خورد.
آقای رئیسی افزود: در رابطه با نظام بانکی جلسات مقدماتی انجام شد و در چند روز گذشته جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها داشتیم که در جهت ارائه تسهیلات به مردم تاکید ویژه کردیم.
رئیس جمهور با اشاره به لزوم سهولت در ارائه خدمات به مردم گفت: می‌گوییم به مردم باید تسهیلات داده شود نه تضییعات؛ و این به این معناست که باید خدمات به سهولت به دست مردم برسد.

وام ازدواج برای سال آینده همچنان برقرار است

آقای رئیسی با بیان اینکه حتماً وام ازدواج برقرار است و متناسب با تورم انجام خواهد شد در پاسخ به این پرسش که زمزمه‌هایی وجود دارد که شاید تسهیلات ازدواج حذف شود آیا این موضوع را تأیید می‌کنید؟ افزود: این موضوع و تشویق به ازدواج در قانون جمعیت آمده و برنامه دولت است.
رئیس جمهور با بیان اینکه توجه به ازدواج و تشویق جوانان به ازدواج فقط با صحبت و بیانِ خواسته نمی‌شود، ادامه داد: یکی از کار‌هایی که دولت باید انجام بدهد پرداخت وام ازدواج است و این موضوع یکی از تصمیمات جدی ماست، اما برخی‌ها ناباورانه این موضوع را منعکس کردند.
آقای رئیسی، ساخت مسکن را نیز از دیگر برنامه‌های اساسی دولت بیان و اضافه کرد: وعده دادیم که در مدت ۴ سال، ۴ میلیون مسکن را تولید کنیم و این نیاز کشور و قانون است.
رئیس جمهور افزود: اگر این کار را انجام ندهیم، کشور در ساخت مسکن، عقب خواهد افتاد.
آقای رئیسی درباره مدت ساخت این تعداد مسکن و اینکه آیا هر سال ۱ میلیون واحد مسکونی ساخته می‌شود؟ اضافه کرد: برخی از مسکن‌ها مانند مسکن روستایی ممکن است زودتر ساخته شود و مسکن شهری شاید زمان بیشتری به طول انجامد، اما به آنچه که در زمینه تولید ۴ میلیون واحد مسکونی وعده داده ایم صادق بوده و خواهیم بود و به طور جدی بنای عمل به آن را داریم.
رئیس جمهور افزود: ان شاء الله دولت ما می‌خواهد صادقُ الوعد باشد.

 مسکن سازی باید پیگیری شود

دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه گفت و گوی تلویزیونی درباره پرسشی در زمینه افزایش اجاره بها و مشکلاتی که برای مستأجران به وجود آمده است، افزود: اساس موضوع این است که صنعت مسکن سازی در کشور به عنوان یکی از موارد اقتصادِ پیشران است و باید پیگیری شود.

او افزود: در جلسه ستاد اقتصادی قرار گذاشتیم کارگروهی از بخش‌های مختلف، مأمور شوند و سریع این مسأله را بررسی کنند تا بتوانیم برای اجاره بهاء چاره اندیشی کنیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید عوامل این افزایش را بررسی کنیم، گفت: مسأله اجاره بها از جمله نگرانی‌های جدی خانواده هاست و دولت در این رابطه حتماً باید مساعدت داشته باشد و کارگروهی را در این زمینه مأمور کردیم که برنامه خود را ارائه دهد و ما هم به اطلاع مردم برسانیم.

آقای رئیسی با اشاره به اینکه این تدبیر، موقت است و کار ریشه‌ای نیست گفت: اساس موضوع این است که صنعت مسکن سازی در کشور به عنوان یکی از موارد اقتصادِ پیشران است.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مسکن سازی باید پیگیری شود افزود: مسکن سازی می‌تواند صنایع بسیاری را دنبال خود بکشاند، در شهر‌های بسیاری بانک زمین شناسایی شده است و دولت در حاشیه بسیاری از شهر‌ها زمین دارد بنابراین مشکل زمین نداریم، اما شناسایی و آماده سازی آن، مقداری زمان برده است.

آقای رئیسی گفت: اعتبارات این موضوع نیز باید تأمین شود و در حال پیگیری آن هستیم و بر روی این موضوع حساس هستم و به مردم هم وعده داده ایم بنابراین از ابتدای دولت موضوع مسکن را پیگیری کردیم و گفتیم میزان پیشرفت را به مردم اطلاع دهند.

رئیس جمهور تأکید کرد: اساس موضوع این است که مسکن سازی کنیم تا بتوانیم قیمت مسکن و اجاره بهای آن را تعدیل کنیم.

آقای رئیسی درباره این موضوع که دستگاه‌ها زمین را در اختیار نمی‌گذارند، گفت: به راحتی زمین را از آن‌ها خواهیم گرفت.

رئیس جمهور افزود: قرار نیست در دولت، هر کسی برای خودش تصمیم بگیرد؛ بسیاری از دستگاه‌ها به فروش اموال مازاد دولت تن نمی‌دهند، اما ما این کار را پیگیری می‌کنیم و بنا نیست در دولت، هر کسی برای خود تصمیم بگیرد.

آقای رئیسی تأکید کرد: اگر مشخص شود تصمیم، متقن است باید مطلق همه توجه کنند به اینکه اگر در دولت تصمیمی گرفته شود، سبقه کارشناسی داشته باشد و هم به طور جد در میدان، اجرایی شود.

رشد اقتصادی و مهار تورم، دو هدف مهم دولت

آقای رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با مردم افزود:​ نسبت به فرار مالیاتی کار شروع شده است اما همیشه بحث‌هایی بوده که در بودجه آمده، ولی الان می‌بینید که مودیان جدید مطرح است اکنون بحثی را گذاشته ایم نه اینکه مبلغ را بگویند دریافت مالیاتی انقدر افزایش پیدا کرد بگویند مودیان جدیدی که این چند نفر در فلان شهر در فلان استان و فلان حوزه اقتصادی آمدند در (تعداد مودیانی که باید مالیات بدهند).
رئیس جمهور گفت:​ بنایمان با کنترل تورم است متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد تورم بی نظیر در ۴۰ یا ۵۰ سال گذشته بوده ایم بنایمان در کنترل این تورم است و نشانه‌هایی که از بانک مرکزی و مرکز آمار ایران و بخش‌های اقتصادی می‌آید این است که دولت در کنترل تورم موفق شده است البته کاهش تورم به کار نیاز دارد.
آقای رئیسی درباره افزایش درآمد‌های مالیاتی که بیش از ۵۰ درصد در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است افزود:​ بعضی‌ها در قضیه افزایش مالیاتی تصورشان این است که از کارمند یا افراد اداری قرار است این مالیات گرفته شود، نه چنین نیست این فرار مالیاتی امروز سازمان مالیاتی کشور آماری داردسازمان بازرسی کشور هم آماری دارد، ​ بخش‌های دیگر مثل مرکز آمار ایران که این آمار‌ها با هم مقداری تفاوت دارد، اما در یک چیز همه آن‌ها اتفاق نظر دارند که یک مبلغ بسیار سنگینی در ارتباط با فرار مالیاتی ارتباط دارد.
رئیس جمهور گفت: فرار مالیاتی چرا با ید اتفاق بیفتد افرادی هستند که درآمد‌های بسیار کلان و نجومی در کشور دارند بدون اینکه مالیات پرداخت کنند از آن طرف ما از کارمندان قبل از پرداخت حقوق مالیاتی کسر می‌کنیم این واقعا بی انصافی است ما وقتی بحث از مالیات می‌کنیم باید نگاه کنیم ببینیم در جامعه افرادی که درآمدی دارند باید حقوق دولت را پرداخت کنند تا دولت بتواند کارش را دنبال کند این افرادی که حاضر نیستند حقوق دولت را پرداخت کنند طبیعتاً​ دولت با ساز و کار‌هایی باید به دنبال دریافت مالیات باشد که یکی از آن ساز و کار‌ها راه اندازی سامانه‌هایی است که در کشور فعال می‌کنیم این سامانه‌ها می‌توانند نظام بانکی را به بنادر، گمرکات و بخش‌های مالیاتی و بخش‌های مختلف متصل کنند وقتی این بخش‌ها به هم لینک شود این سامانه‌ای که بتواند هم تجارت و هم واردات و صادرات و هم نظام پولی و بانکی را با هم مرتبط کند پیشرو است و رصد کردن آن کار سختی برای دستگاه‌های مسئول نیست که خبر آن را داده اند که بخش‌های مختلف در حال اجرایی کردن آن هستند و درصد بسیار زیاد این کار ظرف همین چهار پنج ماه پیش رفته است.

رئیس جمهور درباره کنترل تورم و در مضیقه بودن معیشت مردم گفت: یک بحث، بحث تورم است که به سیاست‌های اقتصادی، پولی، مالی کشور مربوط است و کنترل تورم در واقع در گرو این است که ما بتوانیم نقدینگی را مدیریت کنیم و کشور کسری بودجه نداشته باشد و رشد اقتصادی داشته باشد و رکود اقتصادی همه این‌ها می‌توانند تورم را کنترل کند مثلا ما در بودجه ۱۴۰۱ در خیلی از موارد پیش بینی شده است اینکه ما گفته ایم رشد اقتصادی ۸ درصد را نشانه گرفته ایم و هدف گذاری کرده ایم، ​طوری برنامه ریزی شده است که ما بتوانیم هم مدیریت نقدینگی را داشته باشیم و هم بتوانیم استقراض از بانک مرکزی نداشته باشیم/

آقای رئیسی ادامه داد: در چند ماهی که دولت روی کار آمده است تلاش کرده تا از بانک مرکزی استقراض نداشته است تلاش شده خلق نقدینگی مدیریت شود منتهی من بنا ندارم از زمانی که دولت را تحویل گرفتم در گفتگو‌ها به اتفاقات قبلی بپردازم و بگویم که ما چه چیزی تحویل گرفته ایم، اما اجمالاً کار‌های بسیاری باید در این رابطه شود که آن را دولت آغاز کرده است.
رئیس جمهور گفت: تنظیم بودجه ۱۴۰۱ بر اساس رشد پیش بینی شده است شما وقتی رشد اقتصادی داشته باشید هم تورم کنترل می‌شود و هم فضای کسب و کار در جامعه فعال می‌شود الان نشانه‌های رشد اقتصادی در حال پیدا شدن است یعنی در شرایطی که هنوز بعضی از کار‌ها انجام نشده است یا بعضی از اقدامات انجام گرفته است خلق پول نشود، پایه پولی کاملا مورد توجه باشد که افزایش پیدا نکند اگر وقتی دیدیم که پایه پولی در حال بالا رفتن است سریع بانک مرکزی و بخش‌های دیگر کار‌های خود را انجام دهند.
آقای رئیسی افوزد: روی همه این موارد دولت حساس شده است من نمی‌خواهم بگویم که امروز همه این‌ها با یک اراده‌ای که بخش اقتصادی می‌کند حل می‌شود، اما دولت روی همه این بخش‌ها حساس شده است ما هفته‌ای دو جلسه ستاد اقتصادی داریم به جزء جلساتی که کارشناسان اقتصادیمان دارند، در حال بحث و بررسی هستند که این مسئله را بتوانند کاملا اجرایی کنند.
رئیس جمهور گفت: در جامعه الان مسئله کنترل قیمت‌ها بحث بسیار مهمی است که ستاد تنظیم بازار موظف است قیمت‌ها را کنترل کند، چون یک بحث تصیمات اقتصادی است که تورم ایجاد نکند و گرانی به دنبالش نباشد و بحث دیگر این است که قیمت کالا‌ها در بازار کنترل شود که مطلب بسیار مهم و خواست مردم است، دولت در کنترل بخشی از قیمت‌ها موفق شده است مثلا قیمت فولاد، سیمان و بعضی دیگر قیمت‌ها نه فقط کنترل شده بلکه پایین بیاید دولت در بعضی از قیمت‌ها تلاش کرده است چه در تهران و چه در سطح کشور وقتی من پیگیری می‌کنم بعضی قیمت‌ها پایین آمده است یا افزایش پیدا نکرده است چرا، چون دولت نسبت به آن‌ها حساس است که باید پیگیری شود بعضی کالا‌ها هستند که دولت نسبت به ان‌ها حساس است که باید پیگیری شود چه چیز گران شده است و روی این قیمت‌ها اثر گذاشته است، مثلا آیا دلار گران شده است و ماده اولیه اش از خارج از کشور می‌اید و یا قیمت‌های جهانی افزایش یافته، ​ اگر هیچ کدام از این‌ها نباشد که خیلی از کالا‌ها همین طور هستند که مواد اولیه شان در داخل است و دلاریزه نشده است و به دلار ارتباطی ندارد و ما باید در داخل کشور آن را حساب کنیم دولت حتماً​ موظف است که همه آن‌ها را کنترل کند و ما دستگاه‌های مختلف و استانداران را مسئول کرده ایم که قیمت‌ها را کنترل کنند تا مردم از این جهت رنج نبرند.

آقای رئیسی درباره بحث حذف ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و تبعات آن در زندگی و معیشت مردم گفت: آن چه که در بودجه قرار داده شدو اینکه دولت از آن استفاده کند مربوط به آغاز مبلغی در قانون بودجه نبود برای اینکه دولت از وقتی آغاز به کار کرد یعنی از شهریور که آغاز به کار کردیم مبلغی به عنوان چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وجود داشته باشد*** چون هشت میلیارد دلار بود که ان هشت میلیارد دلار را دولت قبل آن را هزینه کرد و زمانی که ما کار را آغاز کردیم برای این دولت مبلغی نبود که بخواهد چهار هزار و ۲۰۰ را دنبال من هم از طرفی معتقدم بودم نباید شوک به جامعه وارد کرد، قبلا هم گفته ام غافلگیری را نمی‌پسندم و در قاموس من نیست که به صورت غافلگیری و بدون اطلاع به مردم کاری را انجام دهم از طرف دیگر شوک به اقتصاد و بازار وارد شود این تبدیل شد به لایحه‌ای که به مجلس دادیم بعد قضیه‌ای که قبلا بیان کردم و دیگر نمی‌خواهم وارد آن بحث شوم، اجمالاً ما سعی کردیم در این مدت با ساز و کار‌هایی وضعیت را حفظ کنیم، ولی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی مشکلات جدی ایجاد کرده است و برای الان هم نیست و چند سال است که گفته می‌شود باید دو الی سه سال قبل مسئله چهار هزار و ۲۰۰ تومانی حل می‌شد در یک مقطعی ضرورت داشت این کار را کردند و باید حل می‌شد، ولی حل نشده است و موکول شد به دولت ما.

رئیس جمهور گفت: ما باید مسئله ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را حل کنیم در این ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی زمینه‌های رانت، فساد و ارتباطات ناسالم است این ارز باید در سفره مردم قرار گیرد تمام تلاش ما این است که این اتفاق رخ دهد در ارتباط با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی سه نکته برای ما مهم است یک در رابطه با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی باید یک اجماع نسبی بین د ولت و مجلس باشد دو باید اقناع نخبگانی و اقناع افکار عمومی نسبت به عموم مردم وجود داشته باشد و مردم هم نسبت به اینکه این کار باید انجام شود قانع شود و اطلاع رسانی دقیق انجام گیرد، ​سه این ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نسبت به چند کالا که تغییر قیمت داده می‌شود به نوعی خسارتی که به مردم وارد می‌شود جبران شود، خصوصاً به طبقات پایین این سه نکته مهم ما در ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی است.

 

تیم اقتصادی دولت راهکارهای برون رفت بورس از مشکلات فعلی را دنبال می کنند

رئیس جمهور در بخش دیگری درباره ضرورت ساماندهی بورس گفت و افزود: بورس یکی از بخش‌هایی است که دولت ما میراث دار دولت قبل شده است می‌باشد که از همان ابتدایی که وارد این عرصه شده ایم از نگرانی‌های اصلی مردم بود، زیرا مردم با یک تبلیغاتی عده زیادی سهام خریدند که سهام بالایی هم نیست و سهام آن‌ها در کنار شخصیت‌های حقوقی یا حقیقی سهام مقدار بالایی نیست و خرد است و سهامداران خرد اکثر سهامداران بورس را تشکیل می‌دهند.
رئیس جمهور گفت: این نوسانات موجب نگرانی آن‌ها می‌شود و آنچه که ابتدا در همان هفته اول به مردم گفتم این بود که در دولت اعلام کردند که به هیچ عنوان نباید بورس قلکی برای تامین منابع مالی دولت باشد و از همان هفته اول اعلام کردند دوم اینکه ما باید صندوق‌های تثبیت و توسعه را در بورس به نحوی بعنوان پشتیبان سهامداران خرد قرار دهیم و تامین این مبلغی که در این صندوق باشد را دنبال کردیم که بحمدالله انجام شده است هر چند زمان آن مقداری طول کشید، چون باید از صندوق توسعه ملی مبلغی به این صندوق‌های تثبیت و توسعه منتقل می‌شد.
آقای رئیسی افزود: نکته سوم که از آن ابتدا نگران آن بودم و تیم اقتصادی دولت را مامور کردم به ریاست معاون اول که راهکار‌های برون رفت بورس از مشکلات فعلی را دنبال کنند که بررسی‌هایی انجام شد و حتی همین امروز نیز نشست بررسی مشکلات بورس بود و مردم این را بدانند که دغدغه آ”ها دغدغه بنده نیز هست و بعنوان خدمتگزار خودشان به هیچ عنوان دغدغه ما دغدغه مردم است را عبور نمی‌کنیم تا وقتی احساس کنیم که مردم در این قضیه به آرامش رسیده اند و آرامش مردم هم در این ماجرا نه با بخشنامه و دستور بلکه با یک کار اجرایی و مردمی حاصل می‌شود.

رئیس جمهور گفت: بحمدالله تیم اقتصادی به نتایجی رسیدند که ان شاالله فردا صبح وزیر اقتصاد این تصمیمات و مصوبات جلسات را بعنوان راهکار‌های برون رفت بورس از مشکلات بعنوان یک گام در جهت آرامش مردم و تغییر وضعیت مردم در بورس به مردم آقای خاندوزی اعلام کند.
آقای رئیسی همچنین در مورد بحث تبعیض‌های پرداختی در ادارات افزود:د راین سال‌های اخیر به دلیل شرایط و وضعیت تورمی حقوق و مزایای و مستمری‌ها به هیچ عنوان کفاف زندگی‌ها را نمی‌کند و لذا کارمندان و کارگران و بسیاری از اقشار دچار مشکل جدی شده اند و این سال‌ها اتفاق افتاده است تا این زمانی که ما این دولت را تحویل گرفته ایم ادامه داشته است.
رئیس جمهور گفت: در این ماه‌های اخیر دولت گذشته اقداماتی کرد تا مشکلات برخی از اقشار را در واقع به نحوی برای متناسب سازی حقوق و درآمد آن‌ها متناسب با تورم به صورت لایحه‌ای به مجلس داد.
آقای رئیسی افزود:با این حال این لایحه منابع مالی آن پیش بینی نشده بود که حالا این پول از کدام منبع و چظور باید تامین شود، زیرا منابع دولت معلوم است و همه می‌دانند و دوم این که چرا دولت قبل این کار را در ماه‌های پایانی کارش انجام داد، زیرا به فرض اگر معلم مشکل دارد مربوط به الان نیست و سالهاست هشت سال و ده سال است که مشکل دارد خب چرا این بحث از همان موقع بررسی نشد و موضوع حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران و کارمندان و کارگران نیز باید بررسی می‌شد.
رئیس جمهور گفت: این اقشار وقتی می‌گویند که حقوقمان کفاف زندگی را نمی‌دهد درست می‌گویند و حقیقت است، چون میزان دریافتی آن‌ها با هزینه هایشان متناسب نیست.
آقای رئیسی افزود: برای حل این مشکل چه باید کرد؟ یک راه این است که هر قشری یا اداره یا سازمانی خودش کار را دنبال کند و به دنبال حل مشکل خودش باشد که این یعنی نظام چانه زنی و هر بخشی بیاید مشکل خودش را حل کند، ولی مشکل مابقی ۸۰ میلیون نفر چه می‌شود، زیرا ما ۸۰ میلیون نفر هستیم و باید به اندازه آن‌ها فکر کنیم.
رئیس جمهور گفت: لوایحی که به مجلس تقدیم شده است مربوط به یک قشر است، ولی این قشر همه کشور نیست و باید مشکل همه حل شود و ما در دولت باید فکر مردم باشیم و همه مردم را لحاظ کنیم و راه آن عدالت در پرداخت است.
آقای رئیسی افزود:ما از همان ابتدا بخشی را در دولت مامور کردیم تا سازمان اداری و استخدامی و بخش‌های مربوطه را که با کمک دانشگاه‌ها با سرعت و همزمانی که بودجه ۱۴۰۱ تقدیم مجلس می‌شود بتوانند با مقداری فاصله لایحه‌ای داشته باشیم که نظام هماهنگ را البته نه مثل نظام قبلی که ناهماهنگی آن بیشتر بود را اجرا کنیم یا هر دستگاهی خودش را مستثنی می‌کرد نباشد بتوانیم نظام هماهنگ عادلانه پرداخت را به کارکنان دولت ارائه کنیم و شفاف باشد و پاسخگو باشد.
ما اگر این نظام هماهنگ و عادلانه پرداخت را نداشته باشیم باید به نظام چانه زنی مبتلا شویم هر چند آن اقشار هم راست می‌گویند، زیرا اگر ما به هر قشری بگوییم که شما راست می‌گویید سایر اقشار ناراحت می‌شوند و حرف همه آن‌ها درست است و خواهش من از همه اقشار و کارکنان دولت این است که معیشت آن‌ها با این حقوق تامین نمی‌شود بدانند که ما این مشکل نظام ناهماهنگ و ناعادلانه پرداخت را واقف هستیم و دنبال حل مسئله هستیم و کار در میانه راه است و ان شاالله کار که تکمیل شد به مجلس ارائه می‌شود و در اختیار عموم نیز قرار می‌گیرد که بدانند دولت چه می‌کند و ما دنبال عدالت در پرداخت حقوق همگان هستیم.

جوانان و مردم بسیار امیدوار باشند، گشایش های جدی در راه است

رئیس جمهور در بخش پایانی گفت و گو با مردم گفت: به هر کجا که نگاه می‌کنم احساس می‌کنم گشایش‌هایی وجود دارد جوانان و مردم بسیار امیدوار باشید و گشایش‌های جدی در راه است.
آقای رئیسی با بیان اینکه هر کس بانی وضع موجود است نباید مورد استفاده قرار بگیرداظهار داشت: یکی دیگر از نقاط قوت دولت هماهنگی تیم اقتصادی است، ولی متاسفانه بعضاً با طرح برخی مسائل تلاش می‌شود به عنوان نقطه ضعف جلوه دهند. وبرخی اظهار نظر‌ها با واقعیت همخوانی ندارد. نقاط قوت دولت را نقاط ضعف اعلام می‌کنند.
آقار رئیسی با بیان اینکه از انتقاد استقبال می‌کنم افزود: هرکس کارآمد هست باید به کار گرفته بشود. اما اینکه در چه شرایطی دولت را تحویل گرفتیم توجه داشته باشید.
آقای رئیسی گفت: یکی دیگر از انتقاداتی که به ما می‌شود کندی انتصابات است و من این اعتقاد را قبول دارم، اما علت این است که کسانی که با این دولت کار می‌کنند اگر شایسته هستند باید همچنان کار کنند و افراد کارآمد که از قبل بوده اند باید بمانند و من در این خصوص با انتقاداتی مواجه ام که با واقعیت تناسبی ندارد.
رئیس جمهور درباره مصوبات و تصمیمات جدید دولت در شرایط کرونایی اظهار داشت: از مواردی که شاکر خدا هستیم در زمان تحویل دولت ۷۰۰ خانواده داغدار می‌شدند و امروز به لطف خداوند و کمک و مشارکت مردم و اعتمادی که به دولت داشتند آمار فوتی‌ها رو به کاهش است.
آقای رئیسی افزود: مردم در واقع با عنایت خداوند باید شکرگزار باشند تا امیکرون گسترش نیابد و به مردم تاکید می‌کنم که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و همچنین در ستاد کرونا اعلام شده اگر این موضوع رعایت نشود امیکرون فرا خواهد گرفت.
رئیس جمهور با اشاره به بازگشایی‌ها افزود: کسب و کار‌ها و مدار س و دانشگاه‌ها فعال شده و در صورت عدم رعایت مجبور به اجرای محدودیت‌ها خواهیم شد.
دکتر رئیسی گفت: جان مردم برای ما بسیار اهمیت دارد، جان و نان مسئله‌ای است که مسئله مهم ما به شمار می‌رود همچنین مسائل فرهنگی جامعه دارای اهمیت است.

رئیس جمهور تاکید کرد: مردم دستورالعمل‌های پزشکی کرونا را رعایت کنند و در پایان این گفتگو اعلام می‌کنم جوانان و مردم بزرگوار امیدوار باشید روزنه‌های امید بسیار است و به هر کجا که نگاه میکنم، احساس می‌کنم گشایش‌هایی وجود دارد امروز وظیفه ماست برای مردم خدمت کنیم بر این باورم شرایط ما رو به امید است و مردم امیدوار باشند.
آقای رئیسی همچنین گفت: به خانم‌های ورزشکار نسبت به موفقیت‌ها در پایان تبریک می‌گویم که با رعایت حجاب و شئونات بسیار در عرصه‌های بین المللی خوب درخشیدند و گشایش‌های اقتصادی که دغدغه مردم است و دولت به جد این موارد را دنبال می‌کند و هیچ مانعی را در مقابل خود به رسمیت نمی‌شناسیم مانند حاج قاسم سلیمانی با کار جهادی مشکلات را حل خواهیم کرد و در ایام دهه فجر حرکت جهادی داشته باشیم تا مردم شادمان باشند.