تحقق دولت الکترونیک نیازمند اهتمام ویژه وزارت ارتباطات است

Visits: 72

به گزارش روابط عمومی کانون کشوری دفاتر پیشخوان دولت ؛ دبیرکل این کانون در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری پول نیوز با اشاره به اینکه دفاتر پیشخوان نقش برجسته‌ای در تحقق دولت الکترونیک دارند و تاکید داریم دولت از توان دفاتر پیشخوان برای حل مشکلات مردم استفاده کند،گفت :نیازمند توجه دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات به موضوع دولت الکترونیک و تحقق آن در شبکه دفاتر پیشخوان هستیم .

علی فلاح حقیقی افزود : سالهاست که شعار رسیدن به دولت الکترونیک را در تمامی دولت‌های گذشته شاهدیم، اما تا کنون این شعار‌ها محقق نشده است .

وی با اعلام اینکه برای تحقق دولت الکترونیک باید از ظرفیت بخش خصوصی نهایت استفاده به عمل آید، گفت: امروزه دفاتر پیشخوان دولت بهترین ظرفیت برای اجرایی کردن دولت الکترونیک هستند، اما با کمال تاسف مشاهده می‌کنیم که از این ظرفیت مهم و تاثیرگذار به درستی استفاده نشده است.

فلاح با اشاره به اینکه دفاتر پیشخوان دولت علاوه بر تسلط و بهره گیری از اینترنت و فضای مجازی، به شبکه داخلی نیز متصل هستند ، اضافه کرد: در صورتی که برای اینترنت به هر دلیلی مشکلی پیش بیاید و امکان خدمات‌رسانی به وسیله اینترنت وجود نداشته باشد سا سرعت آن کاهش یابد، دفاتر پیشخوان دولت به استفاده از شبکه داخلی خود، می‌توانند خدمات رسانی کنند، به همین دلیل است که امکان ندارد در دفاتر پیشخوان دولت ارتباط بین مردم و دستگاه‌ها قطع شده باشد.

وی با اعلام اینکه تمامی دولت‌های گذشته وعده داده‌اند که دولت هوشمند را اجرایی می‌کنیم ، گفت: برای ایجاد دولت هوشمند باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده شود، اما دولت اصرار دارد تمامی کار‌ها را خودش انجام دهد در حالی که امکانات و توان مالی لازم را ندارد.

فلاح با اعلام اینکه برای ارائه توان دفاتر پیشخوان دولت و کمک به تحقق دولت الکترونیک، به محض تشکیل دولت سیزدهم با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تماس گرفتیم و تقاضای وقت ملاقات با وزیر را کردیم گفت: متاسفانه تا به امروز موفق به ارتباط و ملاقات دکتر زارع پور نشده ایم که انشالله این مهم محقق شود تا بتوانیم ظرفیت‌های دفاتر پیشخوان دولت را تشریح کنیم و به یاری دولت سیزدهم بیاییم .

وی با اشاره به این که در سراسر کشور در دفاتر پیشخوان دولت وجود دارد گفت: حتی در بخش‌ها و روستا‌های دور افتاده و نقاط مرزی هم دفاتر پیشخوان دولت داریم که این ظرفیت می‌تواند بهترین ابزار برای تحقق دولت الکترونیک باشد.

دبیرکل کانون کشوری دفاتر پیشخوان دولت گفت: دولت می‌بایست در کنار افراد و تشکل‌های تاثیرگذار قرار گیرد و از توان آن‌ها استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت می‌بایست سیاستگذار و ناظر خوبی باشد تا بتواند عملکرد بخش خصوصی را زیر ذره بین داشته باشد ، ادامه داد: دولت شعار واگذاری کار‌ها به بخش خصوصی و برون سپاری را بار‌ها مطرح کرده و مقام معظم رهبری نیز با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ بر استفاده از توان بخش خصوصی تاکید کرده اند، اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است.

فلاح با تاکید بر اینکه دولت نمی‌تواند هم مجری و هم ناظر باشد گفت: هرگاه که مشکلی رخ داده، بدلیل آن بوده که ناظر و مجری دولت بوده و به همین دلیل، چون دولت نمی‌تواند از ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های خود انتقاد کند، شاهد کم کاری و ضعف‌های بسیاری بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ هزار دفتر پیشخوان دولت در سراسر کشور فعالیت می کنند، اضافه کرد : اگر دولت از این ظرفیت استفاده کند، مشکلات و چالش‌های بسیاری مرتفع می‌شود و شاهد کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک، کاهش تصادفات، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و سفر‌های بیهوده بین شهری و درون شهری خواهیم بود.