فرصت عملیاتی شدن سامانه مالیاتی تا اردیبهشت

Visits: 340

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تا اردیبهشت سال آینده برای عملیاتی شدن سامانه مالیاتی فرصت داریم، گفت: صورتحساب الکترونیک از ویژگی‌های اصلی مالیات ستانی در قرن ۲۱ است.

به گزارش روابط عمومی کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت به نقل از خبرگزاری صداو سیما آقای امید علی پارسا در حاشیه رونمایی از سامانه صورتحساب الکترونیکی و فروشگاهی در دفاتر پیشخوان دولت با اشاره به اینکه همه ارکان مالیاتی در دنیا به دنبال عدالت مالیاتی و سهولت در اخذ مالیات هستند، افزود: هم اکنون در بیشتر کشور‌های دنیا همه فروشگاه‌های و مراکز کالا و خدمات به سامانه‌های سازمان امور مالیاتی متصل هستند و صورتحساب‌هایی که صادر می‌کنند دارای کد اختصاصی غیر قابل جعل سازمان مالیاتی است و بدین ترتیب بساط فاکتور جعلی و کار‌های سوری جمع شده است.
وی با تاکید بر اینکه ضروری است اطلاعات اقتصادی همه افراد در دستگاه‌های دولتی و خدمات رسان و فروشگاه‌ها در سازمان مالیاتی ثبت شود، گفت: وقتی همه اطلاعات اقتصادی و معاملاتی به سازمان مالیاتی بیاید این سازمان به صورت نظام‌مند آن‌ها را به اظهارنامه پیش فرض مودیان تبدیل می‌کند و همزمان در اختیار ممیز نیز قرار می‌دهد، در این شرایط اختلاف مودی و ممیز به حداقل می‌رسد، زیرا اظهارنامه‌ای صادر شده که مستنداتش غیر قابل انکار و موجود است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: این اقدام در واقع هوشمند سازی مالیاتی است که قصد داریم همه اطلاعات مربوط به معاملات و اطلاعات اقتصادی افراد را در سامانه‌ای در سازمان مالیاتی ایجاد کنیم.
آقای پارسا گفت: با ایجاد این سامانه همه خدمات و کالایی که در کشور به مردم ارائه و فروخته می‌شود، در همان مکانی که کار اداری و عادی مردم صورت می‌پذیرد در یک لحظه مالیاتش نیز محاسبه و اطلاعاتش به صورت برخط در اختیار سازمان مالیاتی نیز قرار می‌گیرد.
وی افزود: البته در شرایط فعلی که زیرساخت‌های سامانه در سازمان امور مالیاتی کشور راه اندازی نشده است، صورتحساب‌ها به صورت آفلاین دریافت می‌شود.

پیشگام شدن دفاتر پیشخوان دولت در اتصال به سامانه صورتحساب الکترونیکی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با ابراز خرسندی از پیشگام شدن دفاتر پیشخوان دولت در اتصال به سامانه صورتحساب الکترونیکی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۱۰ هزار دفتر فعال پیشخوان دولت در سراسر کشور وجود دارد و ۲۵۰ خدمت به مردم ارائه می‌کنند، پیوستن این دفاتر به این سامانه فرصت خوبی است تا بحث مالیات ستانی در آن‌ها به صورت الکترونیکی عملیاتی شود.

فرصت تا اردیبهشت

آقای پارسا با اشاره به اینکه تا اردیبهشت ماه سال آینده برای عملیاتی شدن سامانه مالیاتی فرصت وجود دارد، افزود: در سازمان امور مالیاتی سازمان مودیان همه اطلاعات را جمع آوری می‌کنند و در حال انجام کار‌های سیستمی هستند که هشت زیرسامانه بزرگ را شامل می‌شود و تلاش می‌کنیم تا اردیبهشت سال آینده سامانه مذکور تهیه و تکمیل شود.
وی گفت: با راه اندازی این سامانه‌ها بار فشار روانی بابت پرداخت مالیات برداشته می‌شود، زیرا هر فرد همزمان با خرید علی الحساب مالیاتش نیز محاسبه می‌شود و در پایان سال مالی اطلاعاتش به سازمان مالیاتی ارسال و مالیاتش مشخص می‌شود.