رصدتوصیه‌های رهبرمعظم انقلاب درسال«تولید؛پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»

Visits: 242

مقام معظم رهبری، سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری و تاکید کردند: شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع، کامل محقق شود.

 

به گزارش روابط عمومی کانون کشوری به نقل از سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: مقام معظم رهبری، سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری و تاکید کردند: شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع، کامل محقق شود.

بیش از یک دهه است که معظم له با انتخاب موضوعات اقتصادی با عنوان شعار سال به خصوص در چندین سال گذشته با تأکید بر حمایت از تولید داخل، مصرف کالای ایرانی، رونق تولید و جهش تولید بر اهمیت مسئله اقتصاد تاکید داشته اند. شعار‌هایی که هر کدام کلیدواژه‌ی رهایی از وابستگی و استقلال می‌باشد و با عملیاتی کردن آن‌ها می‌توان به خودکفایی، رفع وابستگی و بی اثر کردن اثرات تحریم‌های ظالمانه آمریکا دست یافت.

اما دلیل تاکید رهبر معظم انقلاب در نام گذاری سال ۱۴۰۰؛ برآورده نشدن انتظارات ایشان از نتایج سال جهش تولید و مشهود نبودن دستاورد‌های این شعار بر گشایش زندگی و معیشت مردم کشورمان بوده است. هرچند که به فرموده ایشان، کار‌های بسیار خوبی در سال گذشته، علی رغم شرایط بحرانی (تحریم‌های ظالمانه و بیماری کرونا)، به انجام رسیده است. به گونه‌ای که ایشان در تایید و اهمیت موضوع شعار سال؛ در بیانات نوروزیشان می‌فرمایند:

… بر اساس گزارش‌های متعدد مردمی و دولتی، جهش تولید تا حدّ قابل قبولی در بخش‌هایی از کشور تحقق یافت… البته این میزان جهش در حدّ انتظار نیست چراکه با وجود تحقق در کار‌های زیربنایی و سازندگی، نتیجه آن در اقتصاد عمومی و معیشت مردم مشهود و محسوس نشد، در حالی‌که انتظار بود جهش تولید گشایشی در زندگی مردم به‌وجود آورد.

ضعف‌های قانونی و واردات رقیب خارجیِ محصولی که در داخل با همت جوانان در حال تولید است، و یا قاچاق آن از طریق دست‌های خیانتکار، مانع تولید است و موجب شکست خوردن آن می‌شود…

همچنین معظم له در تبیین شعار امسال به موانع متعددی از جمله قاچاق، واردات بی رویه، دلالی و … همچنین عدم حمایت‌های لازم و جامع از تولید داخلی، شرکت‌های تولید کننده دانش و مهمتر از همه استفاده نکردن از مزیت‌ها و ظرفیت‌های کشور مانند: نیروی کار جوان، موقعیت استراتژیک کشور در منطقه، دسترسی به کریدور‌های اصلی عبور و مرور کشور‌های پرجمعیت و بزرگ جهان و … اشاره داشته و این مشکلات را مانع توسعه اقتصاد کشور دانستند.

همچنین ایشان‏، داشتن برنامه جامع، مدیریت قوی و ضدفساد را امری ضروری دانسته و در این برهه نیز بر همگرایی تمامی نهاد‌های حکومتی و مشارکت مردم در بستر سازمان‌های مردم نهاد؛ برای یاری رساندن به اقتصاد کشور تاکید فرموده اند.

به اذعان بسیاری از کارشناسان چالش‌ها و گره‌های اصلی اقتصادی کشور عبارتند از: «رکود» ‏، «بیکاری»، «نقدینگی‌های سرگردان» و «چالش‌ها و موانع کسب وکار» ‏.

بر همین اساس، راهکار باز کردن این گره‌ها نیز در تقویت و حمایت همه جانبه از تولید ملی نهفته است که چگونگی و الزامات این راهکار نیز در بیانات رهبر معظم انقلاب به درستی آورده شده است.

در این میان، گروه اقتصاد اداره پژوهش‌های خبری معاونت سیاسی، در راستای رسالت رسانه‌ای خود تلاش دارد با رصد اقدامات مسئولان و راهکار‌های کارشناسان بر مبنای بیانات مقام معظم رهبری، در قالب گزارش‌های هفتگی در ۲ شاخص و زیرشاخص‌های آنها؛ مستخرج از بیانات رهبر معظم انقلاب در سال ۱۴۰۰، مخاطبان را در جریان مهمترین فعالیت‌ها و نیاز‌های تحقق شعار سال قرار دهد.

دو محور اساسی در شعار سال برای حمایت از تولید داخلی عبارتند از:
۱- پشتیبانی‌ها
۲- مانع زدایی‌ها