الزام رعایت شیوه نامه بهداشتی در انتخابات ۱۴۰۰

بازدیدها: 4

رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در فرآیند انتخابات ۱۴۰۰ بویژه در روز برگزاری آن در ۲۸ خرداد الزامی است. هدف از این شیوه نامه صیانت از سلامت مردم در برگزاری انتخابات است.

به گزارش روابط عمومی کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدماتدولت به نقل از خبرنگار سلامت خبرگزاری صدا و سیما، برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر انتخابات شیوه نامه‌های سخت گیرانه بهداشتی ابلاغ شده است که جزئیات آن به این شرح است:

– شعبه‌های اخذ رأی در اماکن شلوغ افزایش یابد.
– فاصله اجتماعی در شعب اخذ رأی (خط کشی محل ایستادن رأی دهندگان و ..) رعایت شود.
– شعب سیار برای عدم تراکم در شعب پر ازدحام و نیز دسترسی بیماران در قرنطینه برنامه ریزی شود.
– شعبه‌ها حتی الامکان در فضای باز استقرار یابند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت کشور به منظور اعلان شعبات اخذ رأی نزدیک و خلوت به مردم نسبت به ایجاد نرم افزار شعبه یاب اقدام کند.

به وزارت کشور اجازه داده می‌شود با هماهنگی شورای نگهبان به منظور جلوگیری از ازدحام در شعب، ساعت اخذ رأی را از ساعت ۷ صبح روز ۲۸ خرداد آغاز و در صورت لزوم در شعبه‌های شلوغ تا ساعت ۲ صبح روز بعد تمدید نماید.

مقامات استانی، ناجا، بسیج و سپاه مجری این مصوبات هستند و نظارت عالی بر اجرای این دستورالعمل بر عهده وزارت بهداشت و درمان است. عدم رعایت این دستورالعمل و سایر شیوه نامه‌های بهداشتی تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود و برابر با قوانین مربوطه اقدام خواهد شد. تشخیص تخلف انتخاباتی بر عهده قاضی رسیدگی کننده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شیوه نامه مخصوص تبلیغات شورا‌های اسلامی شهر و روستا را تدوین و توسط ریاست قرارگاه عملیاتی به استانداری‌ها ابلاغ کند. نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده بخشداری ها، دهیاری‌ها و خانه‌های بهداشت خواهد بود.
در انتخابات شورا‌های اسلامی، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، شخص نامزد مسؤولیت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را بر عهده دارد و نسبت به رعایت نشدن آن مسؤول شناخته می‌شود.

کل واجدین شرایط برای رای دادن نیز ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر می‌باشند که از این تعداد ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر مرد و بقیه زن هستند. بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار رای اولی حائز شرایط رای دادن در انتخابات ۱۴۰۰ هستند.
حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عوامل اجرایی اعم از بازرسی و حفاظت بر برگزاری انتخابات نظارت می‌کنند.

به گفته رییس ستاد انتخابات کشور ؛ برای انتخابات ریاست جمهوری ۶۷ هزار صندوق اخذ رای آماده شده است که دستورالعمل بهداشتی به همه شعبه های رای گیری ابلاغ شده است.
آقای جمال عرف افزود: فرآیند انتخابات از حدود ۶- ۷ ماه پیش آغاز شده است و اکنون به روز موعود یعنی برگزاری انتخابات در ۲۸ خرداد نزدیک شده ایم. وی ادامه داد : در حوزه شوراها نیز۷۵ هزار صندوق اخذ رای در نظر گرفته شده است