شهیدان رجایی و باهنر نماد خدمت صادقانه

Views: 132

هشتم شهریور سالروز شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر است،مطالعه زندگی و مرور خاطرات این دو شهید ، نشان از ایمان ، مردم‎داری ، دلسوزی و تلاش صادقانه آنها دارد.

 

به گزارش روابط عمومی کانون ،در روز ۸ شهریور ۱۳۶۰ محمدعلی رجایی رییس‌جمهوری و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر وقت به همراه گروهی از اعضای هیات دولت در انفجار دفتر نخست‌وزیری به شهادت رسیدند.

این واقعه درست دو ماه پس از آن رخ داد که آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی و 72 تن از چهره‌های سیاسی و اجرایی عضو حزب جمهوری اسلامی در انفجار دفتر این حزب ترور شده و به شهادت رسیده بودند. شهید رجایی هنگام مرگ ۴۸ سال سن داشت. او پس از پیروزی انقلاب ابتدا سمت وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت و سپس در سال ۱۳۵۹ به نمایندگی مردم تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد. در ۲۰ مرداد ۱۳۵۹ به نخست‌وزیری و پس از عزل بنی‌صدر از مقام ریاست جمهوری در انتخابات دوم مرداد ۱۳۶۰ با کسب بیش از ۱۳ میلیون رأی مردم به عنوان دومین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

باهنر نیز هنگام شهادت ۴۸ ساله بود. او پس از پیروزی انقلاب مسئولیت‌هایی از جمله عضویت در شورای انقلاب، نمایندگی مردم کرمان در مجلس خبرگان، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش (در کابینه شهید رجایی) و دبیرکلی حزب جمهوری اسلامی (پس از شهادت دکتر بهشتی) را برعهده داشت. او پس از انتخاب رجایی به ریاست‌جمهوری، از سوی وی به نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

مطالعه زندگی و مرور خاطرات این دو شهید ( رئیس جمهوری و صدراعظم وقت ایران) ، نشان از ایمان ، مردم‎داری ، دلسوزی و تلاش صادقانه آنها دارد.

آنچه سبب شد یاد و خاطره این دو شهید در اذهان و افکار مردم باقی بماند ، آشنایی آنها با مشکلات مردم و تلاش های بی منت و خالصانه بود.

شهیدان رجایی و باهنر با توکل به خداوند متعال و بصیرت و دانش خود در مسیر ارتقا و پیشرفت ایران گام برداشتند و همین سبب شد به خاری در چشم دشمنان اسلام تبدیل شوند و در نهایت نقشه ترور این دو شخصیت ارزشمند توسط گروهک تروریستی منافقین طراحی شد.

تروریسم، از اساسی ترین معضلات جامعه جهانی و خطرناک ترین تهدیدها ضد حقوق ملت ها و ثبات بین المللی است. در طول تاریخ، به ویژه یک صد سال اخیر، تروریسم، ریشه مهم ترین تهدیدها ضد صلح و امنیت جهانی بوده است.

رجایی فرزند امام و مرد ساده زیست

این جمله فرزند امام و مرد ساده زیستی است که مردم ایران به لیاقت و شایستگی او رای اعتماد دادند.

«من از آموزش و پرورش نمی روم ولو اینکه به من اجازه بدهند بیایم در یک مدرسه ای جارو کنم یا فقط تخته پاک کنم. به نظر من اگر در مملکت خدمتی معنی دارد، معلمی است».

رئیس جمهوری و نخست وزیر ۲۸ روزه ایران، درس های بزرگی برای مسئولان و مقامات کشور بر جای گذاشته اند که پیش از قبول پست و مقام باید این واحدهای درسی عبرت آموز را طی کنند.


اعتقاد شهید رجایی به کار و تولید بیشتر برای تداوم انقلاب

رئیس جمهوری شهید کشورمان معتقد بود: برای تداوم انقلاب احتیاج به کار و تولید بیشتر از یک سو و هزینه و مصرف کمتر از سوی دیگر است. انقلاب فقط با شعار و تظاهر، قوام و تداوم نمی یابد.

شهید رجایی تخصص بدون تعهد را عاملی برای شکست در جامعه و انسان های بی تعهد را هم ردیف برخی افراد که علیه انقلاب حرکت می کنند می دانست.

آینده کشور در دست توانای جوانان

شهید رجایی درباره شغل شریف معلمی سخنان قابل توجهی دارد همانگونه که خود را همواره یک معلم نامید، سعی داشت در رفتار دولتمردان نیز معلمی را سرلوحه کارش قرار دهد. از شهید حجت الاسلام محمد جواد باهنر که او هم یک استاد و دبیر بود در نقش نخست وزیر استفاده کرد و وزرای کابینه خود را با رفتار یک معلم دلسوز بر سر کار نهاد.

شهید رجایی معتقد بود که معلمی یکی از حساس ترین شغل ها در جامعه است. به طوری که اگر دبیران خوبی داشته باشیم قطعا دانش آموزان و دانش جویان خوبی تربیت می شوند که آینده کشور در دست توانای آنها خواهد چرخید.

آمریکا همواره به دنبال مجرای نفوذ در ایران است

رجایی اظهار داشت: آمریکا پس از شکستی که از انقلاب اسلامی ما خورد، چگونگی حاکمیت معیارهای مکتبی و اسلامی را بر جامعه، افکار و مردم مسلمان متوجه شد و به دنبال یک مجرای نفوذی و ارتباط دیگری می گشت تا بتواند خمیرمایه اصلی انقلاب اسلامی که همانا بر ایمان و تقوی و معیارهای مکتبی حاکم بر جامعه است، دست یافته و نفوذ کند.

لذا غرب به دنبال کسانی رفت که وجودشان پر از معیارهای غربی بوده و از این جهت بهترین راه را همان طرح مسأله تخصص یافته و مطرح کرد.
در آینده محیط بهتری برای تلاش های علمی خواهیم داشت.

تاکید شهید باهنر بر گسترش علوم واندیشه تحقیق
شهید باهنر بر جهاد علمی تاکید داشته و گفت که اسلام اصیل برای گسترش علوم و تشویق به اندیشه تحقیق، تفکر و کاوش های بیشتر، وارد عرصه خواهد شد و ما در آینده محیط بهتری برای تلاش های علمی خواهیم داشت.

باهنر تربیت نسل آینده را مهم برشمرده و تاکید داشت که آیا وقت آن نرسیده که بدانیم در مقابل انقلاب، رسالت بزرگی داریم، مسئولیت هایمان زیادتر شده و وظایف بیشتری داریم.

وی افزوده، انقلاب و شکوفایی آن، رسالت ساختن و پرداختن و پیراستن فرزندانمان را به عهده ما گذارده است.

توصیه باهنر به جوانان

شهید باهنر با توصیه به نسل جوان می گوید: امروز هم انتظار از این نسل پاک و معصوم می رود که خودش را از آلودگی حفظ کند و بداند که سم پاشی هایی در جامعه وجود دارد . در جبهه های محروم کوشا باشند و خود را بسازند و آماده کنند برای اداره آینده جمهوری اسلامی، که آینده تاریخ نگران این نسل هوشیار انقلابی است.
روحشان شاد و راهشان پر رهرو