بهترین راهبرد، تزریق دوز سوم واکسن است

Views: 9

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران: نوع رویکرد ما در بیماری یابی و درمان باید با توجه به سویه جدید ویروس کرونا کاملا تغییر پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی کانون به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر علیرضا زالی در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان تهران گفت: تجربه سوش دلتا دوباره باید مورد بازنگری قرار گیرد که ما دو هفته بعد از اروپا شیوع این سوش دلتا را تجربه کردیم و اکنون در این سوش جدید باید عملیاتی‌تر، اجرایی‌تر و جدی‌تر کمربند‌ها را ببندیم و وارد عمل شویم.
وی گفت: ویروس امیکرون در انتظار هر کشوری است و باید شیوه نامه‌ها را برای برنامه ریزی جدید بیماریابی در پیش بگیریم.
دکتر زالی در ادامه به بحث رنگ بندی‌ها اشاره کرد و افزود: هرچند که اکنون طبق رنگ بندی‌ها تهران آبی است، اما این رنگ بندی‌ها نباید ما را فریب بدهد، این رنگ بندی‌ها براساس میزان بستری تعیین می‌شود که در واقع تشخیص بیماری زمان بر است ۴ تا ۱۴ روز زمان می‌برد که البته این قبل از بستری است بنابراین ما توانایی سنجش سطح خطر را نداریم و رنگ بندی کشور ما را فریب می‌دهد و این نقطه ضعف ماست.
وی گفت: نقطه ضعف رنگ بندی‌ها این است که سطح خطر را دقیق ارزیابی نمی‌کند.
دکتر زالی افزود: یک اتفاق جدید افتاده است که باید رویکرد جدیدی را منظم‌تر در پیش بگیریم و نوع رویکرد ما در بیمار یابی و درمان باید کاملا تغییر کند.
وی گفت: اگر بتوانیم جمعیت بالایی از کشور را به تزریق دوز سوم تشویق کنیم به ایمنی نسبی می‌رسیم و اکنون بهترین راهبرد هم استفاده از دوز سوم است.
دکتر زالی ادامه داد: ما یک شبه نمی‌توانیم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را از ۴۰ درصد به ۸۰ درصد برسانیم و آنچه که ما را از خطر دور می‌کند تشویق تزریق دوز سوم واکسن است.

 تالار‌های پذیرایی نقاط آسیب پذیر ما در مقابله با کرونا هستند 

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: تالار‌های پذیرایی نقاط آسیب پذیر ما در مقابله با کرونا هستند و حداقل طی دو سه هفته آینده باید نظارت‌ها در این خصوص خیلی بیشتر باشد.
دکتر علیرضا زالی در ادامه جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان تهران افزود: بحث واکسیناسیون باید در اداره‌ها نیز پیگیری شود و در واقع تزریق دُز سوم در ادارات و دستگاه‌ها نیز قبل از این که به شرایط بحرانی انتشار ویروس اُمیکرون برسیم با جدیت پیگیری شود تا بتوانیم کاری انجام دهیم.
وی گفت: در این خصوص بحث مراقبت خیلی مهم است و نیاز به حمایت همه جانبه داریم و بحث سفر‌ها و دورهمی‌ها باید بیشتر پیشگیری شود.
دکتر زالی در ادامه به بحث مدارس اشاره کرد و افزود: مدارس ما به دلیل این که اصولاً دانش آموزان نسبت به افراد معمولی در انتقال ویروس نقش بیشتری دارند و بیشتر می‌توانند ویروس را منتقل کنند، نیاز به مراقبت دارد و در این خصوص مراقبت‌هایی باید تعیین شود.
وی گفت: همچنین سیاست استفاده از واکسن ناهمگن تأثیرگذارتر است و در شرایطی که دو دُز قبلی را همگن زده ایم تزریق دُز سوم ناهمگن اثربخشی بهتری دارد.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: در بحث تالار‌ها نیز باید تیم‌های تلفیقی تشکیل بدهیم که در این دو سه هفته به رستوران‌ها و اصناف مراجعه و نظارت کنند و اکنون در رستوران‌ها اصلاً رعایت شیونامه‌ها صورت نمی‌گیرد و ضرورت دارد که تمام اصناف دستورالعمل‌ها را رعایت کنند تا میزان خطر را کم کنیم.

دکتر زالی در جمع خبرنگاران
 از برگزاری دورهمی و تجمع در شب یلدا خوداری کنید 

فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفت: شهروندان با توجه به ورود سویه جدید ویروس کرونا از برگزاری دورهمی و تجمع در شب یلدا خودداری کنند.
علیرضا زالی در پایان جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به ورود سویه جدید اُمیکرون آماده باش مجموعه‌های درمانی اتفاق خواهد افتاد تا همانند سابق در خدمت شهروندان باشند.
وی گفت: تجربه سال گذشته در خصوص شب یلدا که باعث شد ظرف دو هفته پس از این شب شکل گیری امواج طغیانی در نقاط مختلف تهران را مشاهده کنیم، اتفاق تلخی بود؛ لذا با توجه به این تجربه و ورود سویه جدید، شب یلدا می‌تواند نقطه عطفی برای افزایش شیوع سویه جدید یا جلوگیری از شیوع این سویه باشد.
فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا استان تهران ادامه داد: از همه شهروندان درخواست می‌کنیم از ازدحام‌های خانوادگی و تجمع‌ها خودداری کنند و رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی را همانند استفاده از ماسک و رعایت مسائل بهداشت فردی را در دستور کار خود قرار دهند.
قطعا افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچنان در خطر هستند و برخی تجمع‌ها شانس ابتلا را افزایش می‌دهد.
زالی گفت: بر اساس پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی در مدارس کار‌ها دنبال می‌شود و از برنامه نرم افزاری پایش موارد سندرومیک بهره گرفته خواهد شد تا موارد مراقبتی انجام شود.