عید سعید غدیر خم بر مسلمین مبارک

Visits: 138

رخداد غدیر در ذى‏ الحجه سال دهم هجرى، تنها یک حادثه تاریخى نیست؛غدیر، تنها نام یک سرزمین نیست، یک تفکر است؛نشانه‏ اى است از تداوم خط نبوت؛چشمه‏ اى است که تا پایان هستى مى‏ جوشد؛غدیر، روز اکمال دین، اتمام نعمت و موجب خشنودى خداست؛روز بزرگ، روز گشایش و روز تکامل است؛غدیر، نه تاریخ است، نه جغرافیا و نه روایت، بلکه ولایت است؛ پیشوند غدیر، رسالت است و پسوند آن، ولایت و امامت.
عید غدیر روز هجدهم ذی‌الحجه مصادف با 16 تیرماه 1402 از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است که بنابر روایات در روز هجدهم ذی‌حجه سال دهم هجرت پیامبر اکرم (ص) به دستور خدا امام علی (ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد.
واقعه غدیر در سفرحجة الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد. در احادیث شیعه تعابیری هم، چون عیدُاللهِ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الاهی)، عید اهل بیت محمد (ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.

 

پیام تبریک عید غدیم؛

بسم الله الرحمن الرحیم

رسول اکرم(ص): مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ

غدیر، روز اکمال دین، اتمام نعمت و هنگامه اعلان ولایت امیر المومنین علیه السلام است. غدیر، نه تاریخ است، نه جغرافیا و نه روایت، بلکه ولایت است. دریای غدیر، از ریزش آبشارگون وحی بر جان محمّد (ص) لبریز و قامت دین در زلال غدیر خم انعکاس می‌یابد. غدیر، شایسته هر ثناست که وحى از او پیراست و محمد بدو آراست و اسلام از او برخاست.

عید غدیر، ثمره نبوت پیامبر گرامی اسلام(ص) و برگرفته از وحی و فرمان الهی است که خلقت را معنایی دوباره می بخشد و نقطه تکوین شجره طیبه امامت است که امتدادش تا پایان عالم هستی ادامه داشته و نوای حقانیتش، تا ابد در پهنای دنیا و دل های مسلمانان طنین انداز خواهد بود.

واقعه غدیر نشانه و رمزی از تداوم خط نبوت و نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است. غدیر، تداوم رسالت محمد صلی ‌الله‌ علیه‌ و‌ آله در ولایت على علیه ‌السلام است. غدیر، عید پیمان و میثاق و عهد است.

فرا رسیدن عید بزرگ سعید غدیرخم، عید تداوم رسالت را به مردم مومن و ولایت مدار تبریک عرض می‌نماییم و امیدواریم با قدرشناسی درست از نعمت ولایت، در تمامی ابعاد زندگی عدالت، آزادگی، وحدت را سر لوحه امور قرار دهیم و متمسکین راستین راه امامت و ولایت باشیم.

پیام غدیر

داستان غدیر از عظمت و ضرورت ولایت و ریشه‌ای بدون این مسئله خبر می‌دهد. رسول صلی‌ الله‌ علیه‌ و ‌آله در آن هنگام و در زیر آن آفتاب سوزان. آن همه جمعیت را برای چه نگه می‌دارد و چه پیامی برای‌شان دارد.

این پیام اساسی‌ ترین پیام دین او بود و به راستی رسول صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله بر عظمت و ضرورت آن واقف بود، که مردم را در آن گرمای سوزان نگه داشت و رسالت آسمانی خویش را به مسلمانان ابلاغ فرمود.

غدیر، خنثی کننده توطئه

آنچه می‌ توانست همه نقشه‌ های منافقان را یک جا خنثی، و اسلام را در چنان برهه حساسی حفظ کند، تعیین جانشین پیامبر و اعلان رسمی آن بود، چنان که حضرت زهرا(س) در این‌ باره می ‌فرمایند: «پیامبر در روز غدیر، عقد ولایت را برای علی علیه‌ السلام محکم کرد». غدیر خم منافقان را فلج کرد و مانع اجرای نقشه‌ ها و توطئه‌ های شیطانی‌ شان شد.

تاج ولایت

پیامبر صلی‌ الله‌ علیه ‌و‌ آله در غدیر خم عمامه خود را، که «سحاب» نام داشت، به عنوان تاج افتخار بر سر امیرالمؤمنین علیه‌ السلام قرار دادند و انتهای عمامه را بر دوش آن حضرت آویختند و فرمودند «عمامه تاج عرب است.»

برترین عید امت

رسول خدا صلی ‌الله‌ علیه‌ و‌ آله فرمود: «روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است، و آن روزی است که خداوند بزرگ دستورداد برادرم، علی بن ابی‌طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به دست او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل، و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را دین آنان قرار داد».

عید آسمانی

حضرت امام رضا علیه‌ السلام به نقل از جدّش امام صادق علیه ‌السلام فرمود: «روز غدیر خم، درآسمان مشهورتر از زمین است».

عید پر برکت

امام صادق علیه‌ السلام فرمود: «به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعی روز غدیر را می‌شناختند، فرشتگان روزی ده بار با آنان مصافحه می‌کردند. بخشش‌ های خدا به کسی که آن روز را شناخته، قابل شمارش نیست».

روز سپاس و شادی

امام صادق علیه ‌السلام فرمود: «عید غدیر، روز عبادت و نماز و سپاس و ستایش خداست، و روز سرور و شادی است؛ به دلیل ولایت ما خاندان که خدا بر شما منت گذاشت. من دوست دارم شما آن روز را روزه بگیرید».

روز نیکوکاری و بخشش

از امام صادق علیه‌ السلام نقل شده است که فرمود: «یک درهم دادن به برادران با ایمان و معرفت در روز عید غدیر، برابر هزار درهم (در روزهای دیگر) است؛ بنابراین، در این روز به برادرانت انفاق کن و هر مرد و زن مؤمن را شاد گردان».

روز ناله نومیدی شیطان

امام صادق علیه‌ السلام از پدر بزرگوارش حضرت باقرالعلوم علیه‌ السلام نقل کرد که فرمود: «شیطان چهار بار ناله نومیدی سر داد؛ روزی که مورد لعن خدا قرار گرفت، روزی که از آسمان به زمین هبوط کرد، روزی که پیامبر اسلام صلی ‌الله‌ علیه‌ و‌ آله به پیامبری مبعوث شد، و روز عید غدیر خم».

 روابط عمومی کانون کشوری دفاتر پیشخوان دولت