مدیریت استرس با تغذیه و سبک زندگی صحیح

Visits: 28

 
افزایش استرس، افراد را افسرده و بی خواب می‌کند و باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود، اما تغذیه مناسب و مدیریت این عارضه سبک زندگی صحیحی را بوجود می آورد.
استرس فقط رویدادها و موقعیت های بد و ناگوار را شامل نمی شوند، بلکه بسیاری از اتفاقات خوشایند مثل ازدواج، تولد یک نوزاد، خرید یک خانه و تغییر محل زندگی و غیره نیز چون نوعی تغییر و سازگاری با شرایط جدید را ایجاب می کنند، می توانند استرس زا باشند.

اما استرس چه منفی و چه مثبت باشد در صورتی که فرد نتواند آن را به نحو موثری اداره کرده و با آن کنار بیاید، می تواند اثرات آسیب زایی به دنبال داشته باشد.

زندگی همواره توأم با استرس های بی شماری است که ممکن است از دید و توجه افراد خارج باشند، لحظه ای درباره برخی مسائل، نگرانی ها، ترس ها و امیال ناکام کننده که روزانه برای ما پیش می آیند، فکر کنید. نگرانی راجع به وزن و ظاهر، گم کردن اشیاء، آلودگی هوا، ترافیک، جرائم، مشاجره به اشخاص، خرابی اتومبیل، مشکلات مالی، مورد انتقاد قرار گرفتن، شرمندگی و غیره همه از جمله مشکلاتی هستند که به طور روزانه بر سر راه اغلب افراد قرار می گیرند. مشکلات روزمره، رویدادهای ناراحت کننده کوچکی هستند و وقتی به تنهایی در نظر گرفته شوند، چندان به چشم نمی آیند. با این حال اگر این مشکلات با هم و در یک زمان و یا وقتی که تحت فشار زیادی قرار دارید برای ما رخ دهند، می توانند موجب عوارض و آسیب ها شویم.

گر چه مشکلات روزمره به اندازه بحران های عمده زندگی چشمگیر نیستند، اما خود نیز نوعی استرس به حساب می آیند نمی دانیم که چقدر این مشکلات می توانند ما را فرسوده کنند.

صادق رضایی روانپزشک در این زمینه گفت: به دلیل فشارهای زندگی، امروزه اغلب افراد بدون در نظر گرفتن مسایل با استفاده از روشهای مقابله ای ناکارآمد می خواهند استرس موجود را کاهش دهند، اما تا زمانی که علت زیربنایی استرس شناسایی و رفع نشود، استرس همچنان وجود دارد و اثرات خود را اعمال خواهد کرد.

وی افزود: به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که در اثر ازدیاد فشار کاری دچار سردردهای عود کننده شده وقتی که وی فقط از داروهای مسکن استفاده کند، استرس باقی می ماند و سردرد او دوباره عود خواهد کرد، در حالیکه اگر این فرد علت استرس را تشخیص داده و کارهایش را طوری سازماندهی کند که با فشار کاری روبرو نشود، می تواند بدون استفاده از هیچ داروی مسکنی سردردهایش را بهبود ببخشد.

روشهای مدیریت استرس

رضایی ادامه داد: اگر در معرض رویدادهای تنش زا هستید به خود فرصت دهید. انتظار نداشته باشید که هر کاری را که انجام می دهید کامل و بی نقص باشد. اولین مهارت مقابله ای در جریان رویدادهای تنش زای زندگی، مصمم، قاطع و شجاع بودن در برابر آن است. بعد از اینکه فرصت یافتید تا موقعیت را ارزیابی کنید، می توانید مناسب ترین مهارت مقابله ای را انتخاب کنید.

وی افزود: زمانی بهتر می توانید با رویدادهای تنش زا در زندگی مقابله کنید که آنها را به صورت رویدادهای تحت کنترل خود ارزیابی کنید. در ذهن خود باورهایی مانند می توانم از عهده این موقعیت برآیم، بر این مشکل پیروز شوم و من مهارتها و توان لازم برای موفق شدن را دارم را تکرار کنید.

این روانپزشک تصریح کرد: ورزش و فعالیت بدنی نه تنها سلامت کلی بدن را بهبود می بخشد، بلکه کمک می کند تا بهتر بتوانید با تنش ها روبرو شوید و در درجه اول این امکان را به شما می دهد که از لحاظ هیجانی برای مدتی از فشار روانی و شرایط استرس زا دور شوید. از سوی دیگر برخورداری از سلامت جسمانی و نشاط، توانایی شما برای مقابله با استرس به محض وقوع آن را افزایش می دهد. شرکت در برنامه های ایروبیک می تواند بسیار کمک کننده باشد چون همواره دوره ای از آرامش را به همراه دارد و کنترل فرد بر واکنش پذیری فیزیولوژیکی اش را بیشتر تقویت می کند.

آیا برخی مواد مغذی می توانند استرس را کاهش دهند؟

علیرضا زارعی‌نسب کارشناس دفتر بهبودتغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره مهار استرس گفت: مطالعات اخیر تأثیر مواد مغذی مانند ویتامین های و مواد معدنی بر عملکرد عادی مغز را نشان داده اند و برای تامین املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن نیازی نیست مکمل مصرف کنید.

وی افزود: بهترین راه برای تامین آن‌ها از طریق غذاهایی است که می خورید، به عنوان مثال، میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان از جمه ویتامین های A، C، E و سلنیوم و دریافت کافی ویتامینهای گروه B شامل B۱، B۶، B۹، B۱۲ به همراه سایر مواد مغذی هستند که ممکن است با هم در جهت تقویت سلامت عمل کنند و بسیاری از غذاها مانند غلات کامل، میوه، سبزیجات، لبنیات، حبوبات و گوشت انواع ویتامین های گروه B را به طور طبیعی تامین می کنند.

مبارزه با استرس

زارعی نسب یکی از بهترین کارهایی که می تواند برای کنترل استرس مفید باشد را پیروی از یک برنامه غذایی متعادل، متنوع و سالم عنوان کرد و ادامه داد: تنوع بدین معنی است که از همه گروههای غذایی اصلی شامل گروه نان و غلات، شیر و لبنیات، حبوبات و مغزدانه، گوشت و تخم مرغ، میوه ها، سبزی ها همچنین شرکت در فعالیت بدنی منظم برای مدیریت استرس مفید است. پنج دقیقه ورزش در روز می تواند مفید باشد. یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه غذایی سالم و متناسب داشته باشید.

وی، فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن، تصویرسازی هدایت شده و یا ورزش های هوازی و یوگا، معاشرت با دوستان و آشنایان برای حمایت عاطفی در شرایط استرس زا، مصرف غذاهای سالم و کم کالری مانند هویج، کرفس، کاهو یا ذرت بو داده را از نیز برای مهار و کنترل استرس مفید می داند.

روابط عمومی کانون دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی کشور