همه چیز بعد از ابتلا به کرونا

Views: 43

در این یادداشت تلاش داریم اطلاعاتتون رو در زمینه ابتلا به کرونا ( خفیف تا متوسط ) بالا ببریم و دوباره تاکید کنیم که تشخیص ، درمان و هر گونه اقدام در این زمینه رو به پزشک بسپارید.

به گزارش  روابط عمومی کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت   ، عصر کرونایی در ایران از روزهای پایانی بهمن سال گذشته آغاز شد ، روزهایی که یا در حال آماده شدن برای ایم نوروز بودیم و یا در حال برنامه ریزی برای سفرهای عیدانه ، روزهایی که سر تیتر خبرها یا انتخابات بود یا بهار 99 .
همه چیز بعد از ابتلا به کرونا
با شیوع کرونا اما رنگ و بوی بهار و عید هم تغییر کرد و قرنطینه و در خانه ماندن حالا نقل محافل بود ،روزهاییکه یکی پس از دیگری گذشت و هر روز جان چند هموطن را با خود به غنیمت برد .
حالا کرونا ،دیگر میهمانی نا آشنا نیست و همه ما یا اطرافیان ما با این میهمان ناخوانده مواجه ای داشتیم .
همه چیز بعد از ابتلا به کرونا
اما این ویروس از ابتدا دارای نشانه های مختلفی بود و هروز رنگ عوض کرده ، علامت هایی شایع که این روزها با موارد زیر معرفی شده اند :
  • قطع یا کم شدن بویایی، چشایی یا هر دو = ( قطعا کرونا بی برو برگرد ) = مهم ترین علامت کرونا
  • بدن درد ( کمر درد بسیار شایع شده )
  • ضعف، بی اشتهایی
  • تب ، سوزش، درد قفسه سینه، گلودرد، اسهال ، سرفه و خلط

 

هر علامت مشکوک حتی یکی از موارد ذکر شده کرونا در نظر گرفته می شود مگر اینکه خلاف آن با انجام تست pcr و یا مراجعه به پزشک ثابت شود .

همه چیز بعد از ابتلا به کرونا

تست

اگر علائم تیپیک رو داشتید، مثل از دست رفتن بویایی یا چشایی ، تب ، بدن درد و سرفه نیاز به تست نیست چون مبتلا هستید اما برای اطلاع دقیق از ابتلا به کرونا ،آزمایش یا تست های مختلفی ارائه شده که در زیر به معرفی انواع آن میپردازیم .

قطعی ترین تست: PCR
در صورت مثبت شدن PCR : قطعا مبتلا هستید
در صورت منفی شدن PCR : اگر علامت دارید PCR منفی شد باز هم شانس ابتلا به کرونا داده می شود چراکه احتمال نتیجه منفی کاذب PCR وجود دارد

تست CBC
دقت شود دو فاکتور در تست CBC حائز اهمیت است :
WBC و Lymphocyte ( درصد گزارش میشه )
ضرب این دو فاکتور اگر کمتر از 1500 شود ، احتمال ابتلا به کرونا افزایش می یابد
در این تست بررسی کاهش لنفوسیت برای پزشک مهم است در حقیقت اگر CRP مثبت شود ، ESR از حد مجاز بالاتر رود ، LDH از حد مجاز بالاتر رود و D- dimer هم از حد مجاز بالاتر رود
احتمال ابتلا به کرونا افزایش خواهد یافت .
نکته : ممکن است تنها یکی از موارد فوق در جواب آزمایش دیده شود، ولی فرد مبتلا باشد .

همه چیز بعد از ابتلا به کرونا

علائم خطرناک
علائمی وجود دارد که بعد از ابتلا در بیماران دیده می شود که باید حواستان به آنها باشد .
علائم خطرناک در هفته اول :
تب بالای 40 درجه
تب بالای 39 درجه بیش از 5 روز
تنگی نفس
درد زیاد قفسه سینه – (سچوریشن زیر 93 )
در صورت مشاهده این علائم برای دریافت یا تغییر دارو حتما به پزشک مراجعه شود.

همه چیز بعد از ابتلا به کرونا

درمان
برای درمان کرونا حتما باید به پزشک مراجعه شود و درمان زیر نظر پزشکان صورت گیرد ،دقت شود از خود درمانی و استفاده از مسکن ها و آنتی بیوتیک ها خودداری شود اما برای افزایش اطلاعات عمومی داروها بر اساس علائم بروز دهنده در زیر معرفی شده است :

  • « تب ، درد و التهاب » برای این علائم ناپروکسن 500 هر 8 ساعت و استامینوفن 500 هر 6 ساعت معمولا تجویز می شود.
  • اگر دچار سرفه شده باشید ،دکسترومتورفان یا دیفن هیدارمین هر 6 ساعت تجویز خواهد شد .
  • اگر پزشک تشخیص دهد که بیمار نیاز به داروی ضد ویروسی دارد احتمالا داکسی سایکلین 100 میلی گرم روزانه یک عدد تجویز می کند .
  • گاهی برخی بیماران از ناراحتی های گوارشی رنج میبرند که بر اساس اطلاعات انجمن پزشکان امریکا فاموتیدین 40 میلی گرم هر 12 ساعت یک قرص می تواند موثر باشد .
  • برخی از مبتلایان از بی خوابی کلافه می شوند که برای رفع آن ملاتونین هر شب یک عدد تجویز می شود .
  • در کنار تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک بعد از معاینه بالینی مصرف مایعات، اصلاح ویتامین D ، استراحت مطلق ، عدم استرس ، عدم خروج از منزل به جز مراجعه به مراکز درمانی و پزشک به تمام مبتلایان توصیه می شود .

توجه داشته باشید مطالبی که تا الان ذکر شده برای مبتلایان خفیف تا متوسط است ،اگر به این صورت مبتلا شدید حداقل 10 و حداکثر 14 روز ناقل هستید و باید بعد از گذشتن 14 روز تست pcr را تکرار کنید تا از ناقل نبودن خود اطمینان حاصل کنید .
مجددا تاکید می شود استرس عاملی است که در تشدید حال بد بیمار دخالت مستقیم دارد ،پس آرامش خود در صورت ابتلا و یا مریض را حفظ کنید تا سیستم ایمنی بدنتان قدرت بیشتری برای مبارزه با ویروس داشته باشد .
دوباره تاکید می شود همه ی تصمیمات باید زیر نظر پزشک گرفته شود و در این یادداشت تلاش شده فقط اطلاعات مفید در اختیار شما قرار گیرد تا بیشتر مراقب سلامتی خود و اطرافیان خود باشید.