تشکیل دولت تولید، برای گره گشایی از مشکلات مردم

Views: 16

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای گره گشایی از مشکلات مردم، دولت تولید و فعالیت تشکیل می‌دهم.

به گزارش روابط عمومی کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت به نقل از  خبرگزاری صداوسیما؛ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای گره گشایی از مشکلات مردم، دولت تولید و فعالیت تشکیل می‌دهم.

وی ادامه داد: می‌توانیم با کمک همدیگر یعنی جوان‌ها، مردم و فرهیختگان وضعیت کشور را متفاوت کرد می‌توانیم تغییر ایجاد کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سخن از بگومگو‌های سیاسی نیست بلکه سخن از عزم و اراده ملی است که شما مردم نشان دادید هر جا اراده ملی داشتید توانستید بسیاری از گره‌ها را باز کنید.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی افزود: در این جا سخن از اصحاب سیاسی و بگو مگو‌های سیاسی نیست سخن از عزم و اراده ملی است که شما مردم نشان دادید هر جا اراده ملی داشتید و خدمت گزاری مثل بنده در خدمت شما بوده توانستیم بسیاری از گره‌ها را باز کنیم ما بسیار توانمندیم وقتی نگاه می‌کنیم به مسایل اقتصادی، اجتماعی و مسایل فرهنگی می‌بینیم همه این‌ها با کمک شما مردم قابل حل است.

کسری بودجه نباید از جیب مردم پرداخت شود

آقای سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه به هیچ عنوان نمی‌پسندیم که دست دولت در جیب مردم باشد گفت: اینکه دولت بخواهد کسری بودجه را از بخش‌های مختلفی که امروز مشکل ایجاد کرده است رفع کند، مثل بورس یا استقراض از بانک مرکزی، مشکلاتی ایجاد می‌کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید به سمتی برویم که ارزش واقعی پول ملی افزایش یابد نه به صورت شعاری و مردم واقعا بفهمند که ارزش پولشان و قدرت خریدشان افزایش یافته است من راهکار‌ها و وضع موجود را تبیین کرده ام.

وی درخصوص هزینه مردم در حوزه مسکن گفت: این مشکل را می‌شود حل کرد ۵۰ درصد هزینه خانواده‌ها مربوط به هزینه مسکن و یک سوم خانواده‌ها هم مسئله اجاره نشینی دارند، در کنار آن‌ها مسئله خانه دار شدن که بعضی‌ها اعتقاد داشتند در شهر‌ها به آن می‌رسند امکان پذیر نشد و حالا مستاجر شدن آرزوی آن‌ها شده است که حتماً باید برطرف شود.

آقای رئیسی افزود: با بررسی‌هایی که انجام دادم امکان تولید مسکن یعنی راه اندازی اقتصاد پیشران که همان مسکن است، چهار میلیون در چهار سال کاملا امکانپذیر است قانون به صراحتاً می‌گوید که در مسکن روستایی ۲۰۰ هزار در هر سال دولت بهینه سازی می‌کند.

وی در باره بافت فرسوده گفت: دولت وظیفه دارد نسبت به ایجاد مسکن اقدام کند این کار کاملاً امکان پذیر است و هزینه‌ها خانوار نسبت به مسکن می‌تواندکاملا کاهش پیدا کند.

رئیسی ادامه داد: برای اجرای این برنامه یعنی هزینه مسکن اولین راهکار مسئله هزینه زمین است بیشترین سهمی که در رابطه با مسکن دغدغه ایجاد می‌کند که پول زمین چطور تهیه شود به نظر من مسئله زمین را می‌شود به عنوان یکی از هزینه‌ها کاهش داد و زمین در اختیار گذاشت.

این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: تسهیلات برای ساخت مسکن هم باید در اختیار گذاشت، سوداگری مسکن را باید خاتمه داد وقتی مسکن سازی شروع شود باعث می‌شود که مشاغل زیادی هم فعال شود.

در دوره تولیت آستان قدس شهر زائر ساختم در سال اول در ورودی مشهد. چون در شان زائران امام رضا (ع) نیست که در پارک یا گوشه خیابان چادر بزنند. زائر امام رضا باید گرامی داشته شود و استاندار خراسان رضوی هم گفت وقتی که این کار شروع شد هزاران شغل هم فعال شد. باید برای انبوسازان مسکن تسهیلاتی قائل شد تا فعال شوند.

وی افزود: دغدغه سوم در معیشت خانوار مسئله سلامت است که در حال حاضر ۴۳ درصد از هزینه‌ها را مردم برای درمان پرداخت می‌کنند که امکان کاهش آن وجود دارد با بررسی‌هایی که انجام داده ایم ۵۰ درصد آن از جیب مردم پرداخت می‌شود که یعنی از این ۴۳ درصد که امکان کاهش آن وجود دارد.

آقای رئیسی ادامه داد: ما به نحوی از بودجه‌ای که در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده می‌شود بیمه‌های تکمیلی را فعال می‌کنیم و خود این‌ها هم نوعی حسابرسی از بیمارستان‌ها دارند و به نحوی آنچه که در کشور‌های دیگر انجام می‌شود ۱۲ تا ۱۸ درصد مردم پرداخت می‌کنند و ما می‌توانیم آن را تا ۲۰ درصد کاهش دهیم.

وی در خصوص مسئله دسترسی به خدمات تخصصی گفت: بعضی از شهرستان‌ها به تهران برای درمان‌های تخصصی می‌آیند و ماباید دسترسی به درمان تخصصی را افزایش دهیم و این کار قابل انجام است پس راهکار آن هم اولاً تقویت بیمه‌های تکمیلی است و دوم کاهش هزینه‌های سلامت و سوم اگر این کار صورت بگیرد با تردید نیست حتماً صورت خواهیم داد کارت‌های سلامت برای ۷۰ درصد از مردم امکان صدورش هست.

وی افزود: کسی که درد دارد به همان میزان کافی است و ما نباید دردی برای او بیافزایم باید دردهایش حل شود و بتواند به سهولت دسترسی به درمان داشته باشد.

آقای رئیسی ادامه داد: مسئله بعدی معیشت خانواده است در حالیکه تاکنون هزینه‌ها افزایش و درعین حال در آمد کاهش داشته است که راهکار آن مسئله اشتغال است که باید فعال کرد ۴۰ درصد ظرفیت تولید کشور معطل است ما به عنوان دستگاه قضایی بیش از ۲ هزار شرکت تعطیل شده و یا نیمه تعطیل را فعال کردیم و بانک‌ها به با تملک، شرکت‌ها و کارخانجات زیادی را تعطیل می‌کنند.

این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در خصوص ظرفیت معطل مانده اقتصادی گفت: این ظرفیت‌ها باید به چرخه تولید و کار بازگردند که امکان پذیر است.

وی در خصوص مسئله رونق کسب و کار افزود: در بازدید از کارخانه‌ها وقتی از کارخانه دار‌ها مشکلشان را پرسیدم، مسئله نقدینگی را بیان کردند. از طرفی می‌گوییم، رشد نقدینگی به تولید برود تا تولیدکننده نگوید پول ندارد.

آقای رییسی گفت: در واقع این رشد نقدینگی باید تبدیل به تولید شود؛ بنابراین حتماً اصلاح نظام پولی و بانکی کشور در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی در خصوص دیپلماسی اقتصادی گفت: این دیپلماسی یعنی اینکه قوه قضائیه و وزارت امورخارجه حس تولید پیدا کنند. وضعیت ما نباید در تجارت منطقه طوری باشد که از هزار میلیارد دلار سهم ما دو درصد یا کمی بیشتر از آن باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: می‌توانیم، در مدت کوتاهی میزان سهم مان را در تجارت منطقه و صادرات به کشور‌های همسایه و منطقه دو برابر کنیم. یعنی از ۲۰ میلیارد دلار تبدیل به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار شود.

وی افزود: اجازه نمی‌دهیم، مسئله دیپلماسی در وزارت خارجه فقط در مناسبات سیاسی خلاصه شود و مناسبات اقتصادی را در متن کارمان قرار دهیم.

او در خصوص مسئله قاچاق کالا گفت: در قوه قضاییه پرونده‌های زیادی در این مورد بررسی و طبق قانون با آن برخورد می‌شود، اما این قضیه کاملا حل نمی‌شود و کار‌های راهبردی درمقابل قاچاق به ویژه قاچاق سازمان یافته باید انجام شود.

آقای رییسی گفت: پول قاچاق کالا محصول صادراتی است که به خارج از کشور می‌شود در حالیکه باید پولش وارد تولید شود. اگر درست ردیابی شود باید به این سمت بیاید که این کار دولت است و اگر انجام شود می‌بینید این مسئله نظارت جدی شده است.

وی افزود: تامین منابع مالی و برخورد با قاچاق کالا از موانع جدی تولید است که اگر کار جدی شود، مسئله قاچاق حل می‌شود. مسئله کول بری در مرز‌های شرقی و غربی جای خود دارد وحتما می‌شود به نظام صادرات و واردات سامان داد، به نحوی که مرزبان‌ها و مرزنشینان مشکلاتشان حل شود.

برای کاهش هزینه زندگی برنامه دارم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مساله معیشت مردم باید بگویم رنج‌های فراوانی را مردم دارند از این رو برای کاهش هزینه‌ها برنامه ریزی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

آقای سیدابراهیم رئیسی خطاب به مردم افزود: شما را چه چیز‌هایی رنج می‌دهد، ۱ – رنج از افزایش هزینه‌ها که درست است، ۲ – رنج مردم از کاهش درآمدهاست که این هم درست است و باید ما برنامه ریزی کنیم اولا هزینه‌ها که افزایش پیدا کرده کاهش پیدا کند و به این وضعیتی که مردم را ناراحت و ناامید کرده است خاتمه دهیم.

وی گفت: نسبت به مساله افزایش درآمد‌ها هم عرض می‌کنم که ما برنامه داریم نسبت به همه این موارد که اگر در این برنامه فرصت شد همه برنامه‌ها را ارایه دهم و اگر فرصت نشد در برنامه‌های بعدی صدا و سیما خواهم گفت و خواهش دارم برنامه‌های من را تعقیب نمایند.

آقای رئیسی افزود: دوست دارم نخبگان هم توجه کنند اصلا اگر نقدی دارند ارایه دهند و مشارکت کنند، اعتقادی به برنامه و برنامه ریزی دارم و مطلع هستید که وقتی وارد قوه قضاییه شدم با برنامه، برنامه هایم را پیش بردم یک برنامه بسیار گسترده‌ای را نسبت به مسایل دستگاه قوه قضاییه داشتم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در حال حاضر برنامه‌های قوه قضاییه ریل گذاری شده و براساس همان ریل گذاری‌ها کار‌ها پیش می‌رود و نگاه مردم نسبت به دستگاه قوه قضاییه متفاوت شده است، خود مردم نیز قضاوت می‌کنند پس می‌توان تحول ایجاد کرد، این سند تحولی که ما نوشته ایم باید عین همان سند را برای دولت نیز ایجاد کنیم و مبتنی بر سیاست‌های نظام و بر خواست و دغدغه‌های مردم و قابل دستیابی است.

آقای رئیسی گفت: برنامه‌ای که می‌تواند خیلی از مشکلات کشور را حل کند تنظیم نموده ام و خیلی از گره‌ها را این برنامه بازخواهد کرد که امیدوارم با کمک مردم و همه مدیران خارج از همه نگاه‌ها که نگاه‌های ناامیدکننده‌ای است بتوانیم به خواسته‌های مردم برسیم.
وی افزود: با کنارگذاشتن تمام ناامیدی‌ها و با یک دنیا امید ما آینده روشنی را خواهیم ساخت و کار دنبال خواهد شد و به نقاط روشنی خواهیم رسید.

آقای رئیسی چهار نکته را مدنظر قرار داد و گفت: نکته اول معیشت مردم است، معیشت مردم یعنی افزایش قدرت خرید که این سوال پیش می‌آید که این چگونه قابل حل است، در بخش کاهش هزینه‌ها یکی موضوع گرانی است که همه را اذیت کرده است و باید این وضعیت کنترل شود که ما برای این مورد برنامه داریم.

وی افزود: نکته دوم مساله هزینه مسکن خانواده است نکته سوم هزینه سلامت و درمان است که باید راهکار‌هایی برای آن پیدا شود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وضعیت گرانی وضعیتی است که هر روز مردم با آن مواجه هستند مطرح می‌شود که خودرو قیمت آن هشت برابر شده، مسکن هفت برابر شده، بسیاری از کالا‌های اساسی قیمتشان چندین برابر شده و این وضعیتی است که مردم هر روز با آن مواجه هستند و این وضعی است که در حال حاضر بر جامعه حاکم شده است.

آقای رئیسی افزود: این وضعیت که ما شاهد تورم ۳۲۸ درصدی در ۸ سال گذشته بوده ایم و این وضعیت را برای مردم پیش آورده است که وضعیت قابل قبولی به هیچ وجه نمی‌باشد، این سوال پیش می‌آید که آیا ممکن است این وضعیت پیش آمده را بتوان تغییر داد و من پاسخ می‌دهم که حتما راهکاری وجود دارد و ما تلاشمان را خواهیم کرد تا به سمت تورم یک رقمی پیش رویم و این کاملا قابل دسترسی است. نکته دیگری که خیلی مهم است مساله راهکار این قضیه است، راهکار آن نیز کسر بودجه است که جزء ام المصائب کشور است.

آقای رئیسی ادامه داد: این مساله کسر بودجه یعنی استقراض دولت از بانک مرکزی، این باید حتما کاهش پیدا کند و کنترل شود.

وی افزود: نکته دیگری که خیلی مهم است خلق نقدینگی است، این نقدینگی که امروز در کشور خلق می‌شود به طرف تولید باید برود که نمی‌رود و این مشکلات فزاینده‌ای را ایجاد می‌کند و باید نقدینگی به طرف دلار، طلا، مسکن، زمین و هر جا برود به یک سیل ویرانگر تبدیل می‌شود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نقدینگی اولا باید مدیریت شود و نیز این نقدینگی حتما باید به طرف تولید پیش برود. اگر نقدینگی به طرف تولید پیش رفت جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت. هرچه نقدینگی افزایش پیدا کند و در کنارش تولید هم افزایش یابد در نتیجه جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت.

آقای رئیسی افزود: عزیزانی که در بورس سهام دارند اگر این سهام بورس به سمت حرکت بورسی و مجموعه آن به تولید کمک کند روز به روز در سهام مردم افزایش بوجود خواهد آمد نباید به گونه‌ای باشد که سهام داران به ویژه سهام داران خرد در بورس تنشان بلرزد و نگران باشند باید این سهام‌ها به سمت تولید پیش برود.

آقای رئیسی افزود: نکته سوم مدیریت بازار است، مدیریت بازار یعنی دخالت دولت در بازار که این درست نیست، ما مداخله دولت در بازار را نمی‌پسندیم و معتقدیم که زنجیره تامین و تولید تا مصرف باید نظارت شود.

وی ادامه داد: جایگاه دولت را اعلام می‌کنم که در سه مورد است: ۱ – هدایت، ۲ – حمایت و نظارت.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بازار را نمی‌شود دستوری اداره کرد و اگر ساز و کار‌های نظارتی و حمایتی ارایه شود تولید به جایگاه بهتری خواهد رسید.

آقای رئیسی افزود: نکته چهارمی که بسیار مهم است کالا‌های اساسی است، حال کالا‌های اساسی شامل چه مواردی می‌شود؟ آنچه که در سفره مردم و ماست کالا‌های اساسی به شمار می‌رود و اگر آن را به قیمت ارز بند کنیم گرفتار خواهیم شد و ما حتما باید رابطه آن را با ارز قطع کنیم به نحوی که به طرف خودکفایی کالا‌های اساسی پیش برویم.

وی گفت: زمانی که در آستان قدس حضور داشتم در بخش کشاورزی به دوستان گوشزد کردم که بخش کشاورزی قسمتی نمونه است و مطرح کردم که به نام امام رضا (ع) چه کار‌هایی انجام می‌دهید و کشاورزی گسترده‌ای در آنجا وجود دارد و گفتم برای تولید بذر چه کرده اید؟ برای استقلال این مزرعه نمونه چه خدماتی ارایه کرده اید؟ ما باید به طرف استقلال کشاورزی یعنی گندم و نان مردم پیش برویم و ما باید این موراد را به نحوی که به مردم ضرری نرسد اداره کنیم و سفره مردم را در واقع وابسته به ارز نکنیم و این تکانه‌هایی که در سفر‌های مردم بوجود می‌آید کاملا از بین ببریم.

آقای رئیسی افزود: راهکار‌های جدی در رابطه با این موارد وجود دارد که بررسی کرده ایم و نسبت به خودکفایی به کالا‌های اساسی مان و سفره‌ای که مردم دارند برنامه ریزی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

دولت جای رانت خواران و پارتی بازی نیست

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت ما دولت خدمتگزار است و جای رانت خواران و پارتی بازی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی در ادامه سخنانش در شبکه یک سیما افزود: چرا مشکل اقتصادی این گونه مردم را رنج می‌دهد، چرا وضعیت این دولت این گونه مردم را رنج می‌دهد، من به نظرم می‌رسد که در این عرصه می‌توانیم ما و مردم عزیزمان در کنار یکدیگر به یک گام‌های ماندگاری برسیم که بتوانیم هم وضع مردم را در این تاریخ و هم فرزندان شما و آیندگان را انشاء الله در آتی به سعادت برساند.

وی گفت: ما می‌توانستیم خیلی بهتر از این پیش برویم همین طور که شما را رنج می‌دهد وقتی به استان‌ها سفر می‌کنم به خانه و کاشانه شما سفر می‌کنم، به کارخانه‌ها سر می‌زنم، با جوان‌ها می‌شینم و صحبت می‌کنم، من وارد یک استان که می‌شوم اولین نشست من با کارآفرینان است.

آقای رییسی افزود: اولین جایی که بازدید می‌کنم قبل از دادگستری از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها را بازدید می‌کنم چرا باید این میزان از ظرفیت کارخانه‌های تولیدی ما تعطیل باشد؟

وی گفت: چرا باید ۴۰ درصد از ظرفیت تولیدی ما معطل بماند. ۷۰ درصد از ظرفیت حوزه‌های اقتصادی کشور در حوزه‌های مختلف می‌تواند امروز اشتغال ایجاد کند.

نامزد ریاست جمهوری افزود: این عزیز ما که به بنده می‌گوید آقا من نمی‌خواهم به صورت امدادی کمک کنید، به فرزندان من کمک کنید، اگر می‌دیدم که این کار را نمی‌شود انجام داد، می‌گفتم نمی‌شود، اما وقتی می‌بینم امکان دارد و ما وقتی وارد شدیم و دیدیم کارخانه‌هایی که ۵ یا ۶ سال تعطیل شده و با یک اقدام خیلی ابتدایی و یک نشست ساده اداری و هماهنگی مسئولان کار راه می‌افتد و با یک زمان بندی کار راه افتاده است کارگرانی که در واقع از آن کارخانه اخراج شده بودند دوباره برگشته اند و کارخانه چرخ‌های تولیدش راه افتاده است چرا اقدام نکنیم.

کشور مدیریت جهادی می‌خواهد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من خودم را متعهد و مسئول می‌دانم که در این میدان وارد شوم.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی افزود: اگر توانی دارم، توانم مربوط به این نظام است، تعهد مردم است، اگر که آبرویی دارم مربوط به این کشور است.

آقای رییسی افزود: آبروی من مربوط به جوان‌های این ملت است من اصلا هویتم هویتی است که از مردم شکل گرفته است، هویتی است که با رزمندگان شکل گرفته است، با حرکت جهادی در این کشور شکل گرفته است، من چگونه از درد مردم، دردم نیاید؟

وی گفت: اگر کسی از درد مردم امروز دردش نیاید معلوم است که باید در خودش تردید بکند که چطور از درد مردم دردش نیامده است؟ ننشستم در اتاقم به عنوان یک اداری، بله من مسئول یک قوه مهم کشور هستم.

آقای رییسی افزود: یک مسئول باید دردش بگیرد با درد مردم، احساس مسئولیت بکند و گره مردم را حل کند و این توانایی در کشور ما هست، اگر ظرفیت نمی‌بود من عرض نمی‌کردم، آن‌هایی که عدد و رقم را خوب می‌فهمند می‌دانند که کشور امکان بالندگی و پیشرفت کاملا برایش وجود دارد، این یک شعار نیست، عزم و اراده جدی می‌خواهد یک مدیریت جهادی می‌خواهد و همکاری آحاد مردم را می‌خواهد. همه گروه ها، جریان‌ها و خط و سیاسی بازی باید کنار برود، بیایید برای خدا همه در میدان کمک کنیم در مدت کوتاه انشاء الله وضعیت کشور متحول می‌شود.

آقای رییسی افزود: ببینید ما علاوه بر کارنامه‌ای که وجود دارد معتقدیم باید کسی که در این کسوت ظاهر می‌شود حتما برنامه داشته باشد.

نامزد ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز بدانند من عرض می‌کنم که امروز شرایط و وضعیت در زندگی مردم سه نکته و محور اساسی است که ما برایش برنامه را دنبال می‌کنیم نمی‌خواهم بگویم فقط همین این سه محور است بلکه این سه محور سه محور اساسی هستند.

وی افزود: یک مسئله سفره و معیشت مردم است دوم مسئله کسب و کار مردم و سوم مسئله دولت است، دولت توانمند، جهادی، بااقتدار و با آگاهی و مردمی می‌تواند هم مشکل معیشت را دنبال و حل کند و هم مشکل کار و اشتغال را.

مبارزه با فقر و فساد از اولویت‌های دولت من است

حجت الااسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی گفت: انگیزه بنده برای حضور در عرصه انتخابات خدمت به مردم عزیز و حل مشکلات، ناامیدی ها، کاستی‌ها و مسائل معیشتی و اقتصادی به خصوص بی عدالتی‌ها و فساد است.

حجت الااسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در قوه قضائیه وظیفه برخورد با مفاسد را به عهده داریم پرونده‌هایی که رسیدگی می‌شود همانطور که ملاحظه می‌کنید رسیدگی‌ها به اطلاع شما می‌رسد و این موضوع حتمی است که باید با کسی که فساد می‌کند برخورد می‌شود، اما سوال این است که ریشه‌های این فساد کجاست هر روز که یک پرونده تولید می‌شود آیا می‌شود ریشه‌های این فساد را خشکاند.

آقای رئیسی ادامه داد: باید ریشه فساد در مجموعه اداری کشور خشکانده شود انگیزه بنده برای حضور در عرصه انتخابات خواست مردم عزیز و گروه‌های مختلف جامعه است بنده سرباز این نظام و کشور هستم و یک خدمتگذار برای مردم احساس من این است که لبیک گفتن و پاسخ مثبت دادن به خاص شما مردم امروز یک وظیفه برای من به عنوان یک خدمتگذار و نوکر مردم است نمی‌توانم درد و رنج مردم را ببینم و نمی‌توانم این وضعیت نابسامان را ببینم بنابراین اگر نمی‌شد کاری کرد قدم به این عرصه نمی‌گذاشتم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با توجه به شناختی که از مسائل کشور دارم و راهکار‌های حل مشکلات را می‌دانم فکر می‌کنم بسیاری از این مشکلات و مسائل می‌تواند وجود نداشته باشد مبارزه با فقر، فساد و تبعیض را به عنوان یکی از وظایف مهم می‌دانم.

آقای رئیسی گفت: این مهم را می‌توان در قوه مجریه انجام داد و در قوه مجریه برخورد با فساد، تبعیض و با بی عدالتی‌ها ریشه کن کردن فقر با امکانات بسیاری که در کشور وجود دارد امکان پذیر است.

سنگ بنای جامعه باید اجرای عدالت باشد

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی با حضور در برنامه شبکه یک سیما گفت: در ایام رحلت امام بزرگوار هستیم قرار بود در جامعه‌ای که ما زندگی می‌کنیم سنگ زیربنایش عقلانیت و اخلاق و معنویت و محوری‌ترین نکته اجرای عدالت باشد.

آقای رییسی افزود: اجرای عدالت خواست همه مردم و تاکید قانون اساسی است، ما هر گونه بی عدالتی را در هر کجا توسط هر شخصی به هر شکلی در لایه‌های مختلف اجتماعی امری بسیار مذموم می‌دانیم.

نامزد ریاست جمهوری گفت: برای جامعه و پیشرفت خودمان حتما می‌تواند در بستر گام دوم این تحول ایجاد شود.

وی افزود: این تحول به دست توانای شما مردم و با خدمت گزاران افرادی که برای شما روشن است، مصمم هستند در این رابطه تغییر جدی و اتفاق جدی بیافتد و وضع زندگی مردم متفاوت بشود، لبخند بر لبان جوان عزیز ما بنشیند.

آقای رییسی گفت: سفره خانواده‌ها باید وضعیتش متفاوت شود و ارزش پول ملی بالا برود، قدرت و توان ملی در تولید برای مردم ایجاد شعف و نشاط بکند، دولت من دولت دلالی و رانت خواری و پارتی بازی نخواهد بود، دولت، دولت تولید خواهد بود.

وی افزود: دولت فعالیت برای گره گشایی از زندگی مردم خواهد بود و در یک کلمه دولت مردمی خواهد بود برای ایجاد ایرانی قوی، ما در عرصه‌هایی که با اراده حضور پیدا کردیم امتحان خوبی پس دادیم در عرصه‌هایی که عزیزان مان در جای جای این کشور کار کردند در حوزه علم و تکنولوژی در بخش‌های مختلف و در حوزه‌های دانش بنیان کار‌های بسیار ارزشمندی انجام شده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت‌: هر جا با قدرت وارد شدیم عرصه موفقیت ما بوده است در عرصه‌های مختلف مشکلات جدی داریم.

سرمایه‌ها باید به سمت تولید حرکت کند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: محور تحولی ما اجرای عدالت در تولید، توزیع، تقسیم ظرفیت‌های اداری، نگهداری نیروی انسانی در همه حوزه‌های اجرایی کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنانش از شبکه یک سیما افزود: حتماً می‌شود به نظام واردات و صادرات سامان داد به نحوی که مرزبانان و مرزداران و مرزنشینان بتوانند راهکار‌های خود را پیدا کنند و پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

وی در خصوص برنامه ریزی برای هدایت تسهیلات به سمت تولید اظهار داشت: باید منابع منجمد بانک‌ها به خط تولید بیاید در حال حاضر بانک‌ها ثروت خود را فریز کرده اند مثلاً تبدیل به ساختمان و برج کرده اند در حالی که باید این ثروت به خط تولید بازگردد؛ اگر منابع بانکی به تولید تبدیل شود بسیاری از مشکلات تغییر خواهد کرد.

حجت الاسلام رئیسی کاهش معوقات بانکی گفت: ما هر پرونده‌ای را که در این مدت بررسی کردیم به بحث معوقات بانکی برخوردیم باید این موضوع حل شود، تا حدودی معوقات بانکی که در اثر ناتوانی افراد در پرداخت به وجود می‌آید طبیعی است، اما نکته‌ای که می‌خواهم بگویم این است که آقایان محترم و بانوان گرامی و تولید کنندگان محترم، ما تا ایجاد جذابیت برای تولید حقیقی و واقعی نکنیم و اقتصاد و کار‌های اقتصادی غیرمولد را بدون جاذبه انجام ندهیم، این مسأله حل نخواهد شد و پول‌ها به طرف ارز، طلا، زمین خریدن و سوداگری می‌رود.

وی گفت: ما باید اقدامات اقتصادی غیرمولد را به نحوی با از دست دادن جاذبه برطرف کنیم. وقتی یک ساز و کار تعریف کنیم و فرد نتواند زمینی بگیرد تا ۱۰ یا ۲۰ سال آینده سود کند باید با یک ساز و کاری افراد سرمایه گذار را به سمت تولید بیاورند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما باید مجموعه بخش‌های کشور را فعال کنیم تا در حوزه کسب و کار و بهبود کسب و کار در بخش بازرگانی، تعاون، خصوصی، کارآفرینان، تولیدکنندگان فعال شود. قوانین فعال کردن این بخش‌ها تا کنون اجرا نشده است. ما مشکل قانون نداریم، مسأله اصلی اجرا نشدن قانون بوده است.

حجت الاسلام رئیسی گفت: نکته بعدی مربوط به شایسته سالاری است؛ در دولت ما مسأله اول شایسته سالاری است، هر شایسته‌ای باید بداند جایگاهش در دولت است و هر کس به دنبال رانت و بازی‌های سیاسی است بداند که در هیچ بخشی از وی استفاده نمی‌شود از این رو بحث جناح‌ها و حزب ها؛ بحث من نیست؛ بحث من استفاده از همه ظرفیت‌های کشور است.

وی افزود: شفافیت و مبارزه با فساد جزو موضوعات بسیار محوری در دولت خواهد بود یعنی بسیاری از اقدامات دولت باید پشت ویترین بیاید؛ مردم، نخبگان و دانشگاهیان ببینند و آن را نقد کنند.

حجت الاسلام رئیسی گفت: از نکاتی که بسیار نگران کننده است کسری بودجه است که باید آن را مدیریت و حل کنیم، مسأله کسری بودجه را به عنوان دومین نکته اساسی دنبال می‌کنیم تا حل شود.

وی به عنوان نکته پایانی افزود: آقایان محترم، خانم‌های گرامی با هر گویش و در هر منطقه‌ای که هستید امروز حضور شما، نقش آفرینی شما، مشارکت شما؛ بسیار اثر بخش است و می‌تواند دولت قوی را رقم بزند، مشارکت و رأی شما بسیار مهم است. مشکلات با قهر کردن از صندوق رأی و قهر کردن با سرنوشت حل نمی‌شود. بله شما ناامید و ناراحت شده اید، چون در وضعیت سفره شما و کسب شما اشکال ایجاد شده است من همه این‌ها را می‌دانم، راه حل ان حضور شما در میدان است، راه حل آن؛ حضور فعال و پرقدرت و کار و همراهی دولت با مردم و مردم با دولت است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در جهت شکل دادن دولت مردمی هستیم، برای شکل یافتن ایران قوی ان شاء الله به برکت خون شهدا و با انگیزه جوانان عزیز که یک نیروی عظیمی برای ایجاد تحول در کشور هستند به نظر من به دست شما جوان‌ها و دولتمردان اتفاق می‌افتد.

حجت الاسلام رئیسی افزود: محور تحولی ما اجرای عدالت است، عدالت در تولید، توزیع، تقسیم ظرفیت‌ها در کشور، عدالت در نظام اداری، جذب، نگهداری نیروی انسانی، عدالت در همه حوزه هاست.

وی گفت: وقتی می‌گوییم عدالت؛ منظور عدالت در حوزه قضایی نیست بلکه عدالت در همه حوزه‌های اجرایی کشور است. همه باید بهره‌مند از عدالت باشند، محوریت تحول در دولت مردمی بر اجرای عدالت خواهد بود با کمک شما مردم عزیز این امر ممکن است دیگران دیر و دور می‌پندارند، ما بسیار نزدیک می‌بینیم.

حجت الاسلام رئیسی افزود: من می‌خواهم با یک دنیا امید با شما جوانان عزیز صحبت کنم به هر دلیلی اگر سرخورده شده اید بدانید ان شاء الله با یک حضور فعال در این عرصه می‌توانید یک دولت مردمی که از قوت لازم برخوردار باشد رقم بزنید.

وی گفت: من بیشتر در حوزه‌های اقتصادی صحبت کرده ام، در حوزه‌های فرهنگی هم وضعیت همین است، در حوزه‌های اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی مسأله طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و بسیاری از این مسائل که مردم را رنج می‌دهد آسیب‌های اجتماعی است که این آسیب‌ها و این مشکلات اقتصادی و مشکلات فرهنگی با حضور و همکاری شما مردم قابل رفع است، ان شاء الله خداوند متعال به مدد امام رضا (ع) که همه کاره این کشور است آینده بسیار روشن و درخشان پیش روی ملت بزرگ ایران خواهد بود.