آیت‌الله رئیسی: رفع تحریم‌های ظالمانه را با همه قدرت دنبال می‌کنیم / آقایان اقتصاد را شرطی کردند / ‌اعتماد و امید را دوباره به زندگی مردم بر می‌گردانیم

Visits: 24

گروه استان‌ها ـ کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: رفع تحریم‌های ظالمانه را با همه قدرت دنبال می‌کنیم اما نباید اقتصاد را شرطی و سفره مردم را به اتفاقات بین المللی بند کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت  خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی ‌در گفت‌وگوی رادیو و تلویزیونی با مردم استان لرستان  اظهارداشت: استان لرستان علی‌رغم دوری از مرز سخت مورد کینه دشمنان قرار گرفت و در جنگ تحمیلی بسیار آسیب دید و پشتیبانی بزرگی از جبهه‌های نبرد حق علیه باطل کرد.

وی افزود: مردان و زنان لرستانی به دلیل عشقی که به اهل بیت عصمت و طهارت و علاقه‌ای که به امام (ره) و انقلاب دارند آنها را وا داشت برای دفاع از کشور و ارزش‌های انقلاب اسلامی فرزندان خودشان را راهی جبهه‌ها کردند و نشان صداقت مردم لرستان 6 هزار و 300 شهید است و هر کوی و برزن استان لرستان مزین به شهیدان است.

کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری عنوان کرد: استان لرستان زمینه‌های توسعه یافتگی بسیاری دارد خداوند متعال  آب و  منابع آبی  فروانی به استان لرستان داده و حدود 13میلیارد  متر مکعب  آبی است که از این استان برای خود استان و خارج از استان می‌شود، اراضی حاصلخیز کشاورزی و معادن‌ بسیار خوب  در استان  انسان  را وا می‌دارد باید  کار و تلاش  شود.

وی بیان کرد: متاسفانه در برخی از بخش‌ها آنچنان که باید به استان لرستان توجه نشده است، در خرم‌آباد کشت و صنعتی را بازدید کردم که نمونه یک  خصوصی سازی بد بود و این کشت صنعت را دچار تعطیلی و معطل و عده‌ای را بیکار کرده بودند.

 آیت الله رئیسی گفت: مجتمع مذکور پس از 10 سال مشخص شد نمی‌توانند کار کنند و به افراد دیگری واگذار شد که اکنون رو به راه و هزار شغل برای مردم استان ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: سوال ما این است چرا استان لرستان با وجود ظرفیت‌هایی همچون زمین حاصلخیز، منابع آبی و روحیه کار و تلاشی که در مردم است و با توجه به شناختی که از آنها دارم چرا این نیروهای خوب و کار آمد در استان معطل مانده‌اند؟ چرا بیکاری در این استان صدای عده زیادی را درآورده؟ چرا جوانان تحصیل‌کرده در خیابان‌های خرم‌آباد و بروجرد باید قدم بزنند و  همواره با وجود اینکه اهل کار هستند باید دنبال کار بگردند؟ وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم حلقه مفقوده در این قضیه یک «مدیریت کارآمد» است.

کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهارداشت: در سفر اخیر به استان لرستان به 2 الی 3 واحد صنعتی معطل مانده سر زدم ولی این دو سه تا به عنوان نمونه بود اما اگر دقیق نگاه کنیم بیش از 700 واحد تولیدی در استان معطل مانده است؟ آیا واقعا این حق است واحدهای تولیدی در استان  معطل بماند.

وی افزود: در سرکشی از یک واحد تولیدی در استان لرستان اینقد در حد آن واحد تولیدی ظلم شده بود که حتی تجهیزات این واحد را منتقل کرده بودند، فردی که این واحد تولیدی را خریده بود به بنده گفت من تجهیزات را نو و فعال می‌کنم اگر شما مساعدت کنید طی چند ماه  هزار نفر را در  این واحد مشغول کار می‌کنم فقط مسئولان به من کمک کنند.

امروز مدیران باید به بخش تولید کمک و این بخش را فعال کنند

آیت الله رئیسی  عنوان کرد: امروز مدیران باید به بخش تولید کمک و این بخش را فعال کنند، جای جای استان لرستان ظرفیت تولیدی، اشتغال و جذب نیروی انسانی وجود دارد چرا این همه  ظرفیت باید معطل بماند؟ چرا این همه زمین حاصلخیزی که می‌تواند بسیار برای استان و خارج از استان معطل بماند؟ بخش  خصوصی آمادگی سرمایه‌گذاری در استان لرستان دارد بنابراین باید زمینه جذب بخش خصوصی فراهم شود چرا که سرمایه‌گذاری سبب اشتغال و افزایش تولید می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: دامداری‌های خرد در استان لرستان وجود دارد اما دامداری‌های صنعتی  باید فعال شود این امر می‌تواند در ارتباط با ایجاد اشتغال و رونق تولید فراهم شود.

کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه جای جای استان لرستان زمینه گردشگری دارد گفت: چرا زیر ساخت‌های صنعت گردشگری در استان لرستان نباید فعال باشد که سبب فعال شدن اقتصاد گردشگری و جذب بسیاری جوانان و فعال شدن گردشگری در استان شود؟ این اقدامات کارهایی است  که دست یافتن به آنها خیلی پیچیدگی ندارد.

با کار نکردن، ترک فعل‌ها و کم کاری‌ها اعتماد مردم را مخدوش کردند

وی خطاب یه اندیشه ورزان، زنان، مردان و دانشگاهیان لرستان اظهارداشت: شما که اهل مطالعه هستید می‌دانید بنده از کارهایی در لرستان حرف می‌زنم که امکان انجام آن وجود دارد، خدا نگذرد از کسانی که امید مردمم را تبدیل به یاس و با کار نکردن، ترک فعل‌ها و کم کاری‌ها اعتماد مردم را مخدوش کردند.

آیت الله رئیسی افزود: با وجود داشته‌هایی که خداوند متعال به استان لرستان داده شده این استان می‌توانست بسیار بالندگی داشت و گام‌های بیشتری برداشته شود، البته برخی کارها انجام شده ولی وضعیت استان تا وضع مطلوب بسیار فاصله دارد و این مسئله باید حل شود.

وی عنوان کرد: اشتغال‌ها باید اشتغال مولد و تولید کننده  باشد که این مسئله در استان لرستان قابل پیگیری است، طرح‌های محرومیت‌زدایی در استان لرستان باید که می‌تواند استان را در حوزه‌های مختلف از محرومیت نجات دهد سریعا باید اجرا شود.

کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بیان کرد: امروز لرستان با داشتن  یک سری زمینه‌ها که خداوند متعال به این استان داده است می‌تواند مشکلات را حل کند که دستیابی به این امر همت مردم و جوانان تحصیل‌کرده  این استان را می‌طلبد بنده نیز به عنوان یک طلبه خدمتگزار در خدمت شما هستم، یقین بدانید با همت، پیگیری و حضور شما  در صحنه انتخابات بسیاری از این گره‌ها قابل گشایش است و حتما گشوده می‌شود.

باید صنایع تبدیلی بسیاری در استان ایجاد شود

وی با بیان اینکه زنجیره ارزش نسبت به کالای کشاورزی در استان لرستان باید ایجاد شود چرا که  زنجیره ارزش ضرورت  کار است و حتما باید ایجاد شود تصریح کرد:  کار کشاورزی در استان لرستان انجام می‌شود اما صنایع تبدیلی در استان محدود است باید صنایع تبدیلی بسیاری در استان ایجاد شود که بتواند کالای کشاورزی با ارزش افزوده به خارج از استان صادر شود.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: صنایع تبدیلی و جانبی در کنار دامداری و کشاورزی استان لرستان باید وجود داشته باشد  چرا که اگر این صنایع وجود نداشته باشد ارزش افزوده را در کشاورزی و دامداری نداریم.

وی اظهار داشت: ما نسبت به صنعت دام و طیور  در استان لرستان مشکل و ضعف داریم حتما باید این صنعت فعال شود، این فعالیت نیازمند حمایت دولت و کسانی  است که در این عرصه فعال هستند.

لزوم تکمیل طرح‌های نیمه تمام کشاورزی در لرستان

کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: یک سری طرح‌های نیمه تمام کشاورزی  و منابع طبیعی نیمه تمام در استان لرستان وجود دارد که باید این طرح‌ها کامل شود  چرا که کامل شدن آنها می‌تواند چرخه  کار کشاورزی و استفاده از منابع طبیعی را  فعال کند.

وی عنوان کرد: معادن بسیار خوبی در استان لرستان است که  خام  فروشی می‌شود، یکی از مشکلات ما در معادن این است که پروانه بهره‌برداری  صادره شده ولی بهره‌برداری نمی‌شود و بدتر از آن بهره‌برداری می‌شود ولی  خام فروشی می‌شود، مواد خام معادن به بیرون از مرزها فرستاده می‌شود در صورتی که زنجبره تبدیل مواد خام در کشور فعال شود سبب ارزش افزوده و ایجاد اشتغال می‌شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه سنگ لرستان معروف است بیان کرد: سنگ‌های تزئینی و سایر سنگ‌ها که جز معادن ارزشمند استان است می‌تواند فعال باشند و این فعالیت سبب کاهش مشکلات مردم استان شود، یکی از مشکلات جدی مسئله مهاجرت از روستاها و شهرهای استان لرستان چرا که احساس می‌کنند عرصه زندگی برای آنها تنگ شده و فرد احساس می‌کند به عنوان یک کشاورز کالای کشاورزیش مورد حمایت نیست و یا به قیمت‌های نازل از او خریداری می‌شود در حالی که باید  دولت موظف است محصول کشاورزی  کشاورز را تضمین کند و بخرد.

وی گفت: اگر دولت نتواند خرید گندم کشاورزان را تضمین کند باید با دلار گندم وارد کند، خرید تضمینی گندم کشاورز نباید به گونه ای باشد  که دچار ضرر شود بلکه باید قیمت عادلانه باشد،کشاورز باید بتواند پیش بینی کند محصولاتش وقتی وارد بازار شد به فروش می‌رسد و  زندگیش تامین شود.

 کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری مسئله پشتیبانی و حمایت از تولید  کشاورزی و همچنین فعال کردن واحدهای تولیدی  را مسئله مهم و جدی دانست و تصریح کرد: برخی به ما می‌گویند چرا به واحدهای تولیدی سر می‌زنید به آنها  گفتیم شما چرا سر نمی‌زنید، شما سر نزدید سبب این شده‌اید ما پیگیری کنیم وگرنه من می‌رفتم به دادگستری‌ها سر می‌زدم.

وی خاطر نشان کرد: اینکه 2 هزار واحد تولیدی توسط همکاران ما در قوه قضائیه در  سراسر کشور فعال شده است دلیلش این است که  حس کردیم وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند تولید مسئله اول  کشور است اگر عزیزان ما در دولت  و جاهای دیگه در برابر مسئله تولید احساس مسئولیت می‌کردند اکنون وضعیت ما این نبود.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: اگر آقایانی که مدعی هستند که ما داریم  کشور را اداره می‌کنیم و بهتر از این نمی‌شود اداره کرد و می‌گویند اگر ما نبودیم کشور دچار قحطی می‌شد، این حرفها چیست که با مردم می‌زنید؟ مردم  اطلاع دارند، مردم دارای شعور و فهم  هستند، روستایی ما امروز  بهترین حرف‌ها و مطالب را می‌تواند تحلیل کند و می‌فهمد ما داریم با صداقت با او حرف می‌زنیم  یا خیر.

امکان اشتغال بسیاری از بیکاران وجود دارد

وی افزود: رمز اینکه  مردم به بنده  حقیر به عنوان یک طلبه محبت دارند  این است که احساسشان این است آنچه که بر  زبان جاری می‌کنیم با صداقت است و بنده عمیقا عقیده دارم با صداقت به مردم می‌گویم امکان اشتغال بسیاری از بیکاران وجود دارد، امکان  راه‌اندازی واحدهای تولیدی که زیر ساختشان فراهم شده فقط باید با یک همت جهادی کارخانه را به عرصه  فعالیت برگردند و اشتغال ایجاد کند.

کاندیدای سیزدهمین دوره  ریاست جمهوری عنوان کرد: می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی  بسیاری  از کالاهای  کشاورزی  را دارای ارزش افزوده و ایجاد بازار کند.

وی بیان کرد: عزیزان ،دختر و پسر لرستانی شما که در وجود و فرهنگتان صداقت وجود دارد  بسیاری از مشکلات شما قابل حل شدن است، مقام معظم رهبری می‌فرمایند رفع مشکلات  این کشور در همین  کشور قرار دارد نباید به دستان بیگانگان توجه داشت.

نباید اقتصاد را شرطی کرد

آیت الله رئیسی گفت: رفع تحریم‌های ظالمانه را با همه قدرت  دنبال می‌کنیم اما  نباید اقتصاد را شرطی کرد و سفره مردم را به  اتفاقات بین المللی بند کرد، سفره مردم همیشه باید مستقل باشد و بدون تکانه باشد و اقتصاد و بازار تکانش ندهد یک روز کرونا، یک روز زلزله، یک روز سیل  و یک روز  تحریم تکانش ندهد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم تصریح کرد: اگر اقتصاد مردم مستقل باشد و تکانه‌ها تکانش ندهد زندگی‌های مردم آسیبش نمی‌دهد، ما به دنبال این هستیم یک بازار بدون تکانه و اقتصادی بدون اینکه تکانه‌ها  تکانش بدهند شکل دهیم و سفره مردم  اینقدر آنها را آزرده خاطر نکند و این بیکاری‌ها در  خرم‌آباد، بروجرد  و سایر استان‌های  کشور  اینقد  مردم را رنج ندهد.

 کاندیدای سیزدهمین دوره  ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در استان کرمانشاه رقم‌های بیکاری قابل توجه است، این رقم‌ها نباید باشد من وقتی در استان همدان کار می‌کردم با استان لرستان ارتباط داشتم اکنون هم با عزیزان لر ارتباط دارم، همیشه آمار بیکاری در لرستان و کرمانشاه برای بنده نگران کننده بوده چرا  لرستان  خاک حاصلخیز،آب فراوان، منابع طبیعی آبی و نیروی کارآمد و آماده کار و جوانان برومند دارد. نشانه‌های صدقی مانند 6 هزار و 300 شهید به عنوان کارنامه دارد و نشان دهنده این هستند در استان لرستان می‌شود قدم‌هایی برداشت که این قدم‌ها زندگی مردم را  متحول کند.

وی اظهار داشت: قدم اول عرضه کردن بود ما وظیفه خودمان را انجام دادیم و خودمان را به عنوان یک طلبه عرضه کردیم و از شما خواهش می‌کنم با شکوه در انتخابات حضور پیدا کنید و مددکار دولت باشید و یقین داشته باشید  دست امداد الهی و عنایت اهل بیت همواره همراه ما و شما خواهد بود و این کشور از این وضعیت و شرایطی که شما را بسیار ناراحت کرده و  عزیزان لر را نا امید و بی اعتماد کرده ان شاء الله این اعتماد و امید  دوباره  به زندگی مردم بر می‌گردد و آینده روشن پیش رو همه ما باشد.