نه به تحریم، اولین پیام مشارکت مردم بود

Visits: 12

فعال سیاسی گفت: اولین پیام مشارکت مردم در انتخابات رياست جمهوري نه به تحریم ترامپی و کمپین های براندازان بود و هرگاه مردم شاهد باشند براندازان سوار موج می شوند نارضایتی را کنار می گذارند.

به گزارش روابط عمومی کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت به نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، آقای محمدعلی وکیلی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با تبریک این حماسه بزرگ افزود: دیروز حماسه فراتر از انتظار رخ داد و پیش بینی ها تا 42 درصد می رسید اما وقتی با همه این مشکلات میزان مشارکت به 50 درصد رسید فراتر از انتظار بود.

وی ادامه داد: مردم ایران در مشارکت هایشان یک وجه سلبی دارند یا برای نه به طرف مقابل می آیند که در این دوره انتخابات این نه به طرف مقابل بسیار کمرنگ بود چون در انتخابات پیش شاهد دو قطبی بودیم که خود این شرایط، مشارکت ساز بود.
آقا وکیلی بابیان اینکه در این انتخابات چند نه بزرگ داشتیم گفت: اول نه به تحریم بود تحریم های ترامپ در طول این سالیان اثر خود را در زندگی مردم ایران گذاشت و این تحریم ها بهانه را بدست براندازان داد تا از تحریم انتخابات نتیجه بگیرند و کمپین های مختلفی تحت عنوان نه به رای راه انداختند و در داخل هم این کمپین ها اثرگذار بود و ما در صحنه رقابت های انتخاباتی در این روزهای پایانی شاهد صدای رسای تحریم کننده ها بودیم.
وی افزود: اولین پیام این مشارکت نه به تحریم ترامپی و کمپین های براندازان بود و هرگاه مردم شاهد باشند که براندازان سوار موج می شدند نارضایتی را کنار می گذارند و عکس العمل معکوس نشان می دهند.
این فعال سیاسی گفت: اگر کمپین های نه به رای راه نمی افتاد میزان مشارکت کمتر بود.
وی ادامه داد: دومین نه که در این انتخابات شاهد آن بودیم نه به برخی از ناکارآمدیهای داخلی بود البته یک بله در وجود این نه بود چرا که آقای رئیسی تبدیل به سنبل اعتراض به سیاست های داخلی شد و همچنین موضع آقای رئیسی درباره برجام و سیاست خارجی به دلشان نشست که موجب میزان مشارکت آنها شد البته معتقدیم اگر آقای رئیسی موضع رادیکال علیه برجام می گرفت میزان رایش کمتر می شد و در سقف مشارکت هم موثر بود.
وی تصریح کرد: البته قهر کنندگان هم پیامی داشتند و اگر ما پیام این 50 درصد را نشنویم معلوم نیست که این تعداد یک روزی در دامن براندازان نیفتند و افرادی که پای صندوق های رای نیامدند به این معنی نیست که خواستند نه به جمهوری اسلامی بگویند بلکه به این معناست که بعضی از آنها به ساختار انتخابات اعتراض دارند و یا می گویند در حکمرانی، مردم در شب انتخابات مورد توجه هستند و بعد از پیروزی در انتخابات، مردم عنصر اصلی غیبت هستند بنابراین بخشی از پیام قهر کنندگان پیام به این شیوه های نامطلوبی است که ما مجریان و کارگزاران امروز گرفتار آن هستیم.
وی ادامه داد: فکر می کنم آقای رئیسی با هوشمندی که دارد حتماً توجه به پیام این درصد از جامعه خواهد داشت.
آقای احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مجلس شواری اسلامی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: در انتخابات دیروز وضع خاصی بود چون عوامل داخلی و بیرونی دست به دست هم دادند که مشارکت خوبی اتفاق نیفتد.
وی ادامه داد: در عوامل داخلی موضوع کرونا بسیاری از اجتماعات ما را مختل کرده است و موضوع انتخابات هم از این قاعده جدا نبود و طبق نظرسنجی ها کرونا بین 12 تا 18 درصد در مشارکت تاثیرگذار است و همچنین به نظر می رسد بعضی از احزاب و گروه ها خوب به میدان نیامدند و دعوت جدی نداشتند که البته تاثیر چندانی هم نداشت.
وی گفت: موضوع اختلال در روز رای گیری در مشارکت موثر بود چرا که صبح زود یکسری از صندوق ها آماده رای گیری نبودند و همچنین در ساعت 9:30 دقیقه یک اختلال در سیستم بوجود آوردند که قابل بررسی است که پیش بینی می شود بین 5 تا8 درصد می تواند در مشارکت موثر باشد؛ البته گزارش هایی از استان های مختلف داشتیم که تا 10:30 دقیقه بعضی از صندوق ها پاسخگو نبودند.
نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صندوق شوراها در خیلی از شهرهای بزرگ که الکترونیکی بود بعضا اختلال داشت .
وی تصریح کرد: نکته بعدی عملکرد دولت در طول 2 تا 3 سال اخیر در موضوع معیشت مردم است که بسیار موثر درمشارکت بود.
آقای فراهانی اشاره ای به عوامل خارجی داشت و افزود: رسانه های خارجی تقریباً در اختیار معاندین و مخالفان نظام بودند که به نوعی مردم را تشویق به عدم مشارکت در انتخابات می کردند که البته موفق نشدند .
وی گفت: خارجی ها بدنبال تحریم بودند و عدم شرکت مردم را خواستار بودند که موفق نشدند و معتقدم اگر برگزار کنندگان انتخابات خوب عمل می کردند مشارکت بالای 55 درصد رقم می خورد .
نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: همراه اول که مسئولیت تامین شبکه انتخابات را به عهده داشت صراحتاً اعلام کرد مشکلی برای تامین شبکه ، اینترنت و زیر ساخت نداریم فقط مشکل در سرورهای وزارت کشور است که اختلال بوجود آوردند که موجب شد انتخابات به این صورت رقم بخورد.

 تاکید بر بکارگیری جوانان در اداره کشور

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از عواملی که دولت آینده می تواند مشارکت در انتخابات را بالا ببرد استفاده از جوانان در اداره کشور است.
آقای احمد امیرآبادی فراهانی در ادامه برنامه گفتگوي ويژه خبري افزود: با وجود مشکلات ، مشارکت50 درصدی خوب است و البته مسئولیت دولت آینده را سنگین می کند و دولت باید یک برنامه درست برای حل مشکلات داشته باشد .
وی افزود: باید از ظرفیت های داخلی و خارجی در جهت بی اثر کردن تحریم ها استفاده شود و همچنین باید به سمت مذاکره با حفظ اصول ، ارزش ها و دفاع از حقوق ملت برویم.
آقای امیرآباد فراهانی تصریح کرد: باید ازمردم بخصوص از جوانان در اداره کشور استفاده شود و یکی از عواملی که دولت آینده می تواند مشارکت را بالا ببرد استفاده از جوانان و بانوان است و یک پوست اندازی در مدیران کشور باید انجام شود و از افراد با تجربه بیشتر برای مشورت دادن استفاده شود.
وی افزود: در موضوع معیشت مردم هم دولت باید یک کار فوری انجام دهد و در برنامه بلند مدت هم باید واحدهای تولیدی، بانک ها و مالیات را دریک فرآیند 2 تا 3 ساله بخصوص در برنامه هفتم توسعه بگنجاند و مردم را امیدوار کند.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آقای رئیسی اعلام کرد که مستقل آمد و از همه ظرفیت های ملت ایران، دولت و قوه مجریه استفاده خواهد کرد البته مجلس همراه دولت آینده است و این همراهی می تواند در راستای حل مشکلات هم کمک رسان باشد.
وی افزود: رسیدگی به وضع بازار سرمایه خواسته مردم است که دولت باید یک برنامه کوتاه مدت برای آن داشته باشد.
آقای امیرآبادی فراهانی گفت: مهمترین محور گام دوم استفاده از جوانان است و جوانان باید آینده کشور را بسازند و دولت هم در این موضوع اگر از جوانان استفاده کند قطعاً موفق خواهد شد.
وی افزود: بیانیه گام دوم باید یکی از محورهای اصلی برنامه هفتم توسعه باشد چرا که برنامه هفتم یک برنامه عملیاتی برای اداره کشور است که بودجه های سنواتی هم براساس آن شکل خواهد گرفت.
وی ادامه داد: نگاه آقای رئیسی در موضوعات کلیدی، کلان و یا مسائل جزئی عملیاتی و عملکردی است و به نظر می رسد در اجرا مشکل نخواهیم داشت ؛ باید یک اتاق فکر خوب شکل بگیرد و ایرادات دولت های قبلی احصا و از ظرفیت همه ملت ایران استفاده شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قوه مجریه در وسط میدان است و همه ما باید به آن کمک کنیم.
وی افزود: دموکراسی ایرانی در منطقه نمونه است چون هم مجلس، رئیس جمهور، شوراها و خبرگان رهبری بر آمده از اراده ملت است.
او ادامه داد: ما باید از این صندوق رای در مسئله دفاع از حقوق ملت در صحنه بین المللی استفاده کنیم و هر چقدر مشارکت بالا رود قدرت چانه زنی رئیس جمهور منتخب بالاتر است البته در طول 2 سال که درگیر کرونا هستیم مشارکت نسبت به کشورهای دیگر خیلی خوب بوده است و همچنین در داخل کشور هم خیلی مهم است که رئیس جمهور با رای بالایی به صحنه بیاید.
آقای وکیلی فعال سیاسی نيز گفت: آقای رئیسی باید با مردم صادق باشد و هر آنچه به مردم قول داد عمل کند و هر کجا که نتوانست جلوی دوربین دلیل آن را به مردم بگوید.
وی افزود: کشور ما گرفتار ابر چالش های مختلفی از قبیل تورم، بیکاری، بی اعتمادی، بی آبی است که این ابرچالش ها را با یک دولت کوچک نمی شود به جنگ با آن رفت که اگر می شد دولت های پیشین موفق می شدند و دلیل اینکه دولت های قبلی در تقابل با این ابرچالش ها موفق نشدند چون نتوانستند ابر دولت شکل دهند.
این فعال سیاسی ادامه داد: راه سر افرازی در پایان 4 سال، عمل به وعده هاست.
وی عنوان کرد: حُسن آقای رئیسی این است که یک شخصیت میدانی دارد و معتقدم این توانایی را دارد که از عهده وعده های خود برآید؛ اگر از عهده آنها بر آمد من مدعی هستم که اصلاح طلبان شناسنامه دار می گویند ما رئیس جمهور اصلاح طلب تر از وي نداشتیم اما اگر از عهده انجام کارها برنیاید نه تنها اصلاح طلبان جبهه اصلی مقابله با آقای رئیسی خواهند بود بلکه اصولگرایان هم در میانه راه حتماً وداع زود هنگام خواهند داشت بنابراین مردم دیگر ظرفیت آزمون و خطا ندارند و همچنین ما هم فرصت بازی با وقت و جیب ملت را نخواهیم داشت.
وی افزود: صندوق رای در جمهوری اسلامی، صندوق مشروعیت است چون صندوق رای وجه پاسخگو سازی قدرت است.
او ادامه داد: دولتی که با حداکثر مشارکت روی کار آمده است از پس ابرچالش ها بر می آید.
این فعال سیاسی گفت: ما در خاورمیانه بهترین دموکراسی را داريم و مدل دموکراسی ایرانی یک مدل نمونه است بود که به رخ کشورها کشیدیم.
وی افزود: هر چقدر میزان مشارکت بالا باشد اول شاخص اقتدار جمهوری اسلامی است و دوم بخش اقتدار فرامرزی و دیپلماسی جمهوری اسلامی را پیش خواهد برد .