زاکانی شهردار تهران شد

Visits: 16

علیرضا زاکانی با کسب ۱۸ رای موافق از اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، شهردار پایتخت شد.

به گزارش روابط عمومی کانون کشوری دفاتر پیشخوان به نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ علیرضا زاکانی نامزد سمت شهرداری تهران بعد از ارایه برنامه و کسب ۱۸ آرا موافق به عنوان شهردار جدید پایتخت معرفی شد.
بعد از قبول استعفای زاکانی از سوی مجلس و صدور حکم توسط وزیر کشور شهردار جدید تهران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
علیرضا جاوید با ۲۱ رای از طرف اعضا به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شده است.

زاکانی: با مفسدان قدرتمند برخورد می‌کنیم

آقای زاکانی شهردار منتخب شورای شهر در پاسخ به نمایندگان شهر گفت: باید با مفسدی که قدرت زیادی دارد، برخورد کرد و ما در برخورد با این افراد اغماض نخواهیم کرد.
آقای علیرضا زاکانی منتخب شورای اسلامی شهر برای شهرداری تهران افزود: بی عدالتی در شهر مشهود است و باید مسیری دنبال کنیم که شهر پیشرفت متوازن داشته باشد. باید از تهران تصویر روشن داشته باشیم که در حال حاضصر این تصویر موجود نیست.
وی گفت: نیاز به یک سند داریم و دقت در سرانه‌ها داشته باشیم تا این فاصله و بی عدالتی را کم کنیم و شهر را عادلانه و موزون در ابعاد مختلف مدیریت کنیم.
زاکانی درباره بدهی‌های بانکی گفت: حدود ۶۶ هزار میلیارد بدهی داریم که بخش زیادی از آن‌ها در بانک هاست که سود مضاعف آن‌ها باعث شده است میزان بدهی بیشتر شود. اوراق مشارکت را بانک‌ها موطف بودند در اختیار شهرداری بگدارند، اما سودی از اوراق مشارکت نداریم.
زاکانی افزود: شهر ما مملو از معایب است و بیش از ان فرصت و منابع در اختیار دارد که اگر ظرفیت‌ها را بشناسیم می‌توانیم بخش عمده‌ای از مشکلات را حل کنیم. ایده‌ای داریم که بر مدار نخبگان محلی پیش رویم و ظرفیت تصمیم سازی، اقدام و نظارت را برای نخبگان محلات فراهم کنیم.
وی گفت: از سال ۴۹ تا امروز ۳ نوبت بهشت زهرا (س) توسعه یافته است و بنا بر قولی ظرفیت‌ها در حال پر شدن است که برنامه ما این است که در ۴ گوشه شهر ارامستان‌ها توسعه یابد. بهشت زهرا ۶۰۰ هکتار است و ۳۰ هزار شهید در انجا ارمیده است که باید به کانون فرهنگی الهام بخش شهر تبدیل شود.
زاکانی افزود: شهر باید به سمتی برود که با نظامات دقیق قانون اساسی اجرا شود. طبق اصل ۲۷ قانون اساسی مردم حق اعتراض دارند و در تلاش برای ایجاد سازکاری هستیم که مردم بتوانند نظر خود را اعمال کنند. در شهرداری به شایسته سالاری توجه دارم. اولویت ما ظرفیت‌های داخلی شهرداری است و برای انتصابات هم نیازمند کانون ارزیابی هستیم.
وی گفت: ۳ ویژگی سلامت و تعهد، تخصص و تجربه، توان و عرضه از اهمیت بالایی برخوردار است که از طرف کانون ارزیابی مورد توجه قرار می‌گیرد و شناخت عناصر شایسته یک ضرورت است که از طریق ارزیابی‌های دقیق انجام می‌گیرد.
زاکانی افزود: باید با کار و ایجاد تسهیلات دقیق، شهر را فعال کنیم و تبدیل به کانون تولید می‌شود. باید مجوز‌ها به سمتی برود که زمان درخواست و دریافت مجوز‌ها کاهش یابد. تهران اسم پر طمطراق و نیاز‌های بالایی دارد و همراه کردن مسئولان کشور مولفه‌ای ایجاد می‌کند که حق حقوق شهر را پوشش دهد.
وی گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان در کمیسیون ماده ۱۰۰ بدهی داریم. در بسیاری از جا‌ها می‌توان از مشارکت‌های مردمی بهره جست. باید کمک کنیم بخش خصوصی اعتماد کند و به میدان بیاید، ۴۸۸ پروژه نیمه تمام است که اتمام ان‌ها باید در دستور کار قرار بگیرد.
زاکانی افزود: هزینه شهر بالاست و گران اداره می‌شود. با شفاف سازی می‌توان بودجه شهر را با انضباط مالی دنبال کرد و برای حمل و نقل باید از زیرساخت‌های موجود به بهترین نحو استفاده کرد، اتمام ایستگاه‌های نیمه تمام و بازسازی کردن مترو‌ها اهمیت زیادی دارد، در خصوص اتوبوس هم شرایط به همین منوال است.
وی گفت: باید از دارایی‌های موجود به نحو احسن استفاده کنیم، در شهرداری فقط باید کار کرد، همت کرده و طعم شیرین خدمت را به کام مردم برسانیم. من ارتباط خوبی با مسئولان مختلف دارم و تلاش می‌کنم با تفاهم کار‌ها را دنبال کنم. کل ظرفیت هو باید پای کار بیایند.
زاکانی افزود: با مدل شایستگی حرکت می‌کنم. باید ظرفیت‌های اجتماعی را برای بانوان فراهم کنیم، توجه به پیشکسوتان اهمیت دارد. این‌ها عمرشان را صرف خدمت به مردم کرده اند، باید به ان‌ها احساس دین داشته باشیم و بتوانیم از ظرفیت هایشان استفاده کنیم.
وی گفت: هوشمندسازی و شفاف سازی امکان پیشگیری از فساد را فراهم میکند. مردم باید بدانند که چه حق و حقوقی دارند و نکته بعد نظارت جدی است. گاهی چشم‌ها را بر روی تخلفات می‌بندیم، باید با مفسدی برخورد کرد که قدرت بیشتری دارد و این افراد باید بدانند که در برخورد با مفسدان اغماض نخواهیم کرد.
زاکانی افزود: در بخش سلامت به ورزش هم توجه ویژه‌ای داریم. باید در محلات زمینه ورزش‌های همگانی را فراهم و ان را مقدمه تیمداری کنیم. باید قرارگاه اسیب‌های اجتماعی در شهرداری فعال شود. ۲۱ هزار معتاد متجاهر داریم باید از پلشتی‌های شهر زدود حتی یک معتاد متجاهر هم برای تهران آسیب است.
وی گفت: هر چقدر امکان داشته باشدد از ظرفیت بانوان استفاده می‌کنم و امیدوارم شهدا مدد کنند تا راه شهیدان را دنبال کنیم.
زاکانی افزود: شفاف سازی باید توسعه یابد تا راه مداخلات را ببندیم. من از فردا بخشی از ساعتم را برای شناخت دقیق حوزه‌های مختلف می‌گذارم و از نخبگان و مسئولان دریافت تجارب خواهم کرد؛ با تعارف نمی‌شود شهر را اداره کرد.
وی گفت: در خصوص رفاه کارکنان هم ملاحظات لازم انجام می‌گیرد و باید پروژه‌های کلان را دنبال کنیم تا انسداد‌ها از بین برود. از طرفیت‌های دانشی خلق شده خود را محروم نخواهیم کرد و شهر را علمی اداره می‌کنیم.
زاکانی افزود: سازمان‌های بازنشستگی حیات خلوت هستند و سر سفره بازنشستگان می‌نشینند و مشکل افرین می‌شوند. اگر انتصابات کارشناسی باشد مشکلات به حداقل خواهد رسید. من نماینده مردم هستم و همیشه بین مردم بوده ام. مسئولان شهرداری باید مفتخر باشند تا بین مردم باشند.
وی گفت: راه‌های مختلفی برای نوسازی بافت فرسوده وجود دارد که از جمله ان ارائه امکانات ویزه است تا به عنوان موتور محرکی برای نوسازی شهر باشد. اگر امنیت سرمایه گذاری برای مردم فراهم شود هم در داخل و هم در خارج سرمایه وجود دارد.