سفرنامه یزد رئیس دولت سیزدهم؛ از تاکید بر حل مشکل آب تا انتقاد از تعطیلی واحدهای تولیدی

Visits: 4

رئیس دولت سیزدهم، استان یزد را به عنوان مقصد دوازدهمین سفر استانی خود انتخاب کرد. بازدید از پروژه‌های استان، دیدار با نخبگان، جانبازان، خانواده شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری از مهم‌ترین برنامه‌های سفر سید ابراهیم رئیسی به استان یزد بود.

به گزارش روابط عمومی کانون به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه صبح جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ در دوازدهمین سفر استانی خود وارد فرودگاه شهید صدوقی یزد شد و و در بدو ورود از سوی مهران فاطمی استاندار و مسئولین ارشد استانی مورد استقبال قرار گرفت. غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، احمد وحیدی وزریر کشور، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان و علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، رئیس دولت سیزدهم را در این سفر همراهی کردند. ضمن اینکه تعدادی دیگر از وزرا به صورت جداگانه با حضور در شهرستان‌های مختلف یزد از نزدیک در جریان مشکلات مرتبط با وزارتخانه خود قرار گرفتند.

رئیسی در بدو ورود به یزد با اشاره به اینکه باید ظرفیت‌های استان را با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که استاندار و مدیران استان و همکاران ما انجام داده‌اند بیش از پیش احیا کنیم، اظهار کرد: امروز کارهای خوبی در استان انجام می‌شود، اما نسبت به آنچه باید انجام شود هنوز تفاوت وجود دارد و باید تلاش کنیم این تفاوت هر چه بیشتر کاسته شده و وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب نزدیک‌تر کنیم.

رئیس دولت سیزدهم پس از آن به عنوان اولین برنامه خود از کارخانه ریسندگی خوش‌ریس که به مدت هشت سال تعطیل شده است، بازدید و با انتقاد از تعطیلی این واحد تولیدی تاکید کرد: هیچ بانکی حق ندارد واحد تولیدی را تعطیل کند. اقدامی که در مورد این واحد تولیدی شده است تعطیل کردن تولید و اشتغال در کشور است، چه کسی پاسخگوی هشت سال بیکاری کارگران این واحد تولیدی خواهد بود؟

رئیس قوه مجریه همچنین به منظور احیای مجدد این واحد تولیدی و راه‌اندازی آن دستورات لازم را صادر کرد. کارخانه خوش‌ریس در سال ۱۳۸۲ افتتاح شده بود که با داشتن ۳۰۰ کارگر از جمله ۱۲۰ کارگر زن، از سال ۱۳۹۲ توسط بانک تملک و تعطیل شده است.

بازدید از کارخانه الکتروکویر یزد که انواع تابلوهای برق صنعتی را در داخل کشور طراحی و تولید و به اقصی نقاط جهان صادر می کند، برنامه دیگر رئیسی در این سفر بود و وی در جریان این بازدید بیان کرد: این کارخانه نمونه‌ای از خنثی کردن تحریم‌هاست و معلوم می‌شود که در مقابل تحریم‌هایی که می‌خواهند از دستیابی ما به تکنولوژی جلوگیری کنند توانسته با همت و تلاش تابلوهای برق با کیفیت برتر ارائه دهد.

پس از آن رئیس قوه مجریه با حضور در نیروگاه خورشیدی فهرج از نزدیک در جریان طرح تولید برق از انرژی خورشیدی قرار گرفت. وی در این بازدید بر حمایت از ساخت پنل‌های خورشیدی در استان یزد تاکید و با دستور به وزیر نیرو و استاندار یزد، عنوان کرد: این کار موفق را توسعه دهید تا نیاز کشور به انرژی از این طریق جبران شود.

رئیسی به عنوان برنامه بعدی خود با حضور در کارگاه احیای بنای تاریخی یزد از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده قرار گرفت. این مجموعه در سال‌های گذشته یک کارخانه تولیدی بوده که با انتقال تجهیزات این واحد به شهرک صنعتی یزد بنای آن در حال تخریب بود، اما با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قرار است به هتل سنتی پنج ستاره تبدیل شود. رئیس دولت سیزدهم در جریان این بازدید گفت: بهترین روش برای احیای بافت‌های سنتی و فرسوده روش احیاء به کمک خود مردم است که به جای زحمت برای آن‌ها خودشان این کار را انجام دهند.

رئیس دولت سیزدهم همچنین در این سفر از بافت تاریخی یزد بازدید کرد و با حضور در بازار قدیمی این شهر از نزدیک با برخی کسبه و مردم به گفت‌وگو پرداخت. در این بازدید سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کارشناسان آثار تاریخی خواستار تسهیل در ضوابط احیاء و مرمت بافت‌های تاریخی در راستای افزایش مشارکت مردم و بخش خصوصی در این امر شدند.

عصر جمعه هم رئیسی با جمعی از خیرین استان یزد دیدار و گفت‌وگو و در این دیدار تاکید کرد: باید در کنار یکدیگر مسائل و مشکلات را حل کنیم. هر جا مردم حضور یافتند و از توان و خدمات آن‌ها استفاده شد موفقیت‌های زیادی بدست آمد.

در ابتدای این دیدار تعدادی از خیرین استان یزد گزارش‌هایی را از اقدامات خیرخواهانه خود به رئیسی ارائه کردند. در این دیدار، رئیس قوه مجریه بنا به درخواست یکی از خیرین، استاندار یزد را موظف کرد زمین مناسب برای ساخت بیمارستان را در اختیار وی قرار دهد. همزمان با حضور اعضای هیات دولت در استان یزد، خیرین این استان ۱۰۰ زندانی جرائم غیرعمد را آزاد و ۱۰۰ جهیزیه به خانواده زندانیان اهداء کردند.

رئیس دولت سیزدهم پس از آن به دیدار قشرهای مختلف مردم یزد رفت و در این دیدار درباره مشکل کمبود آب استان‌های مرکزی ایران گفت: مشکل کمبود آب در یزد مسئله امروز و دیروز نیست و مسئله آب یک بحث کلان کشوری است و با توجه به کاهش نزولات آسمانی معتقدیم منابع موجود آب را باید مدیریت کرد و با مدیریت صحیح منابع آبی و تقسیم عادلانه و مشارکت مردم، می‌توان مشکل کم‌آبی را در یزد، اصفهان و استان‌های همجوار حل کرد. برنامه‌ای طراحی شده است تا در مدت کوتاهی مسئله آب یزد برطرف شود. البته این برنامه بخش‌های میان‌مدت و بلندمدت هم دارد که در دست اقدام است.

در این نشست، نمایندگان اقشار مختلف اعم از حوزه گردشگری، فعالان اجتماعی، کارآفرینان، نماینده احزاب سیاسی و کارگران، نماینده نخبگان علمی و بخش‌های دیگر مشکلات خود را با رئیس دولت سیزدهم در میان گذاشتند. در این دیدار، آیت‌الله ابوالقاسم وافی‌یزدی نماینده مردم یزد در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مهم‌ترین مشکل استان یزد آب است، از قدمت ۴۰ ساله طرح این مشکل سخن گفت و از دولت خواست به اندازه مقدور جهت رفع آن اقدام کند.

پس از آن رئیس قوه مجریه در جلسه شورای اداری استان یزد حاضر شد. رئیسی در این جلسه با تاکید بر اینکه مصوبات سفر استانی باید پیگیری شود تا مردم احساس کنند در رفع مشکلات آنها جدیت وجود دارد و این باید در عمل اتفاق بیفتد، اظهار کرد: امیدواریم با تامین اعتبار، همه پروژه‌های نیمه‌تمام به پایان برسد، اما فعلا باید روی اولویت‌ها تمرکز کرد.

رئیس دولت سیزدهم در این جلسه ضمن دستور به استاندار یزد برای تشکیل کارگروه فعال‌سازی کارگاه‌های نیمه فعال در استان با همکاری معاون اجرایی ریاست جمهوری و وزیر صمت، تصریح کرد: عدالت در توسعه مهم است و توسعه استان یزد نامتوازن بوده و باید از این پس توزیع امکانات و سرمایه‌گذاری، همه مناطق استان را پوشش دهد.

در این نشست که در سالن شهید منتظرقائم استانداری یزد برگزار شد، محمدرضا صباغیان به نمایندگی از مردم شش شهرستان یزد، محمدرضا دشتی نماینده مردم اردکان، سید جلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد و محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در حضور رئیس دولت سیزدهم و اعضای هیات دولت، به بیان عمده مشکلات و موانع توسعه استان یزد پرداختند و اسفندیار اختیاری نماینده اقلیت دینی زرتشتیان، با اشاره به مشکلات آب استان، تصریح کرد: در هیچ دینی آب را به روی مردم نمی‌بندند و این اقدام زشتی است که نباید اجازه تکرار آن داده شود.

در این جلسه مهران فاطمی استاندار یزد خواستار اهتمام ویژه رئیس قوه مجریه به پیگیری مستمر مسائل آب استان‌های مرکزی ایران شد و همچنین گفت: یزد نیازمند حمایت دولت در زمینه صدور مجوز منطقه ویژه سلامت و گردشگری و توسعه فرودگاه است تا با افزایش ظرفیت، پذیرای شرکت‌های هواپیمایی بیشتر در تراز یک شهر جهانی باشیم.

رئیسی طبق معمول سفرهای استانی خود، شامگاه جمعه در نشست با اصحاب رسانه در یزد شرکت و دستاوردهای این سفر یک‌روزه را تشریح کرد. وی در این نشست خبری با اشاره به مطالبه آب که از دغدغه‌های مهم استان یزد است، با بیان این که برنامه‌‎های کوتاه‌مدت در بخش آب استان آغاز شده، گفت: با توجه به وضعیت پیش آمده بین استان‌ها، نتایج این برنامه‌ها را طی چند ماه آینده شاهد خواهیم بود و در مورد برنامه میان‌مدت نیز وزارت نیرو اقداماتی را شروع کرده که در زمان خودش بهره‌برداری می‌شود.

رئیس دولت سیزدهم همچنین با اشاره به افزایش اختیارات مالی استان‎‌ها، خاطرنشان کرد: این موضوع در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده و مقرر شد تا صندوق پیشرفت و عدالت در استان تشکیل شود که تنخواهی از سوی دولت از محل حق مالکانه معادن و اموال و منابع مازاد دولتی برای آن منظور می‌شود تا در جهت ایجاد اشتغال و راه‌اندازی واحدهای نیمه‌تعطیل و توسعه استان استفاده شود.

وی در این نشست خبری از رسانه‌ها خواست تا اجرای مصوبات سفر استانی را پیگیری کنند.

اقدامات وزرا در یزد

در این سفر سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شهرستان‌های یزد و اشکذر، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان‌های ابرکوه و مهریز، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهرستان‌های خاتم و مروست، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در شهرستان‌های بافق و بهاباد، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در شهرستان میبد، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در شهرستان تفت و سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در شهرستان اردکان حضور یافته و مشکلات این شهرستان‌ها را از نزدیک ارزیابی کردند.

سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در سفر خود به استان یزد از طرح‌‎های نیمه‌تمام سالن مسقف دوومیدانی و پیست دوچرخه‌سواری واقع در ورزشگاه بزرگ شهر یزد بازدید کرد و به عنوان نماینده ویژه دولت در شهرستان اردکان حضور خواهد یافت.

سجادی در حاشیه بازدید از مجموعه ورزشی اردکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا بر تسریع در تزریق و تخصیص منابع جهت اتمام طرح‌های ورزشی تاکید کرد و گفت: از تخصیص ۲۷ دهم درصد بودجه عقب هستیم.

سجادی همچنین در شورای اداری شهرستان اردکان تاکید کرد: به دنبال طرحی در راستای تغییر ساختار ورزش و جوانان هستیم که با رایزنی با مجلس شورای اسلامی و درایت نمایندگان در صورت محقق شدن این طرح، رئیس سازمان جوانان با جایگاه معاونت وزیر ایجاد خواهد شد.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم به عنوان نماینده دولت در شهرستان خاتم حاضر شد. عین‌اللهی در حاشیه سفر به شهرستان خاتم، به وضعیت گردشگری سلامت در کشور اشاره کرد و افزود: از نظر پزشکی در کشور وضعیت ممتازی را دارا هستیم و بسیاری از کشورها علاقه‌مندند بیمارانشان در کشور ما درمان شوند و این افتخار جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید که توانسته متخصصان و پزشکانی حاذق را تربیت کند.

عین‌اللهی در شورای اداری شهرستان مروست با اظهار شرمندگی از مشکلات بهداشتی و درمانی مروست، از ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی این شهرستان با کمک خیران و وزارت بهداشت خبر داد.

همچنین سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای اداری ابرکوه با تاکید بر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و پرورش دام‌های سبک و سنگین و طیور با حمایت‌های ویژه دولت، عنوان کرد: تلفیق کشاورزی با گردشگری در شهرستان ابرکوه می‌تواند جذابیت‌هایی در حوزه اشتغال ایجاد کند.

ساداتی‌نژاد در سفر به شهرستان مهریز هم از برخی طرح‌های این شهرستان بازدید و با جمعی از مردم دیدار و گفت‌وگو کرد.

در جریان این سفر، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو از مخزن ۵۰ هزار متر مکعبی در حال ساخت یزد بازدید کرد. مخزن ۵۰ هزار متر مکعبی یزد در سال ۱۳۹۶ با مبلغ اولیه پیمان ۲۱۰ میلیارد ریال شروع شده و در حال حاضر ۵۵ در صد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تامین منابع اعتبار نقدی  به میزان ۶۰۰ میلیارد ریال تا تیر ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای اداری شهرستان میبد با اشاره به دستاوردهای این سفر اظهار کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان به ساخت طرح دو بانده کردن جاده کنارگذر شرقی میبد اختصاص یافت و قرار شد تا ۴۵ روز آینده پیمانکار کار را شروع کند.