در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد طوفان ابتلا به اُمیکرون / ۴ شرط گذر از پیک ششم با آسیب کمتر

Visits: 19

دبیر بورد ایمنی شناسی کشور و عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه اگر دو تا سه هفته بتوانیم مدیریت درستی اعمال کنیم، بیشتر می‌تواند در کنترل اپیدمی به ما کمک کند، گفت: همچنین اگر مردم مراعات کنند تا این مرحله که مرحله طوفانی ابتلا است را بگذارانیم، می توان با آسیبی کمتر از این پیک گذشت.

به گزارش روابط عمومی کانون دکتر وجگانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: جای نگرانی و تاسف دارد که به مرگ‌های سه رقمی رسیده‌ایم. با این حال اگر بتوانیم پروتکل‌های فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک را رعایت کنیم، دورهمی‌ها و مهمانی‌ها را واقعا تعطیل کرده و از تجمعات در این مقطع زمانی پرهیز کنیم و ضمن اینکه واکسیناسیون نوبت سوم را حتما در اولویت قرار دهیم، می‌توان این پیک را کنترل کرد.

وی درباره ایجاد محدودیت‌ در فعالیت‌های اجتماعی، گفت: باید در همه مکان‌های تجمعی، فاصله‌گذاری رعایت شود. به عنوان مثال اولا بهتر است در این شرایط به ویژه در شهرهای قرمز، مکان‌هایی مانند سینما، تئاتر و سایر مکان‌های تجمعی سربسته، باز نباشند و اگر هم باز هستند، حتما فاصله‌گذاری را رعایت کنند و بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت را استفاده نکنند. در عین حال فعالیت‌های تجمعی غیرضرور باید تعطیل شود و موارد ضروری نیز با حداقل ظرفیت و حداکثر فاصله‌گذاری انجام شود.

وجگانی ادامه داد: اگر دو تا سه هفته بتوانیم مدیریت درستی اعمال کنیم؛ فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک، عدم برگزاری تجمعات و واکسیناسیون را رعایت کرده و انجام دهیم، بیشتر می‌تواند در کنترل اپیدمی به ما کمک کند.

وی با بیان اینکه افزایش دوباره مرگ‌های ناشی از کرونا واقعا غم‌انگیز است، گفت: هرچند که گفته می‌شود که مرگ‌ومیر اُمیکرون کمتر است، اما وقتی میزان ابتلا خیلی بالا رود، عدد مرگ‌ومیر هم بالا می‌رود. بنابراین باید ابتلا پایین آید و شیوع ویروس را در جامعه کاهش دهیم تا به تبع آن مرگ و میر هم کاهش یابد، اما اگر از ابتلا و شیوع ویروس در جامعه پیشگیری نشود، قطعا مرگ و میر باز هم افزایش می‌یابد.

وجگانی تاکید کرد: ارزش پیشگیری با ماسک، بسیار زیاد است. افرادی که ماسک زده و فاصله را رعایت می‌کنند، بسیار در پیشگیری از شیوع بیماری موثر خواهند بود. باید توجه کرد حتی اگر میزان بستری و مرگ در اُمیکرون کم باشد، اما وقتی میزان ابتلا بالا می‌رود، همان میزان کم بستری و مرگ نیز چشمگیر می‌شود.

وی درباره بیشترین سن درگیری در اُمیکرون نیز گفت: در حال حاضر در اُمیکرون ابتلای جوانان و کودکان و اطفال افزایش یافته است؛ به طوری که برخلاف دلتا که عمدتا افراد مسن را درگیر می‌کرد، اُمیکرون سنین پایین‌تر را درگیر می‌کند. باید در خانواده‌ها مراقبت زیادی از کودکان شود.

وجگانی، آبریزش بینی، گلودرد، تب و … را از علائم اُمیکرون برشمرد و گفت: در حال حاضر هر بیماری شبه سرماخوردگی را باید به اُمیکرون نسبت دهیم. اگر مردم بتوانند مراعات کنند تا این مرحله که مرحله طوفانی ابتلا است را بگذارانیم، می توان با آسیب کمتر از این پیک گذشت.