بر لبه فناوری دانش فضایی هستیم

Visits: 10

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دستیابی ایران به دانش فضایی و قرارگیری کشور بر لبه این فناوری را حاصل تلاش جوانان متعهد و متخصص کشور دانست.

به گزارش روابط عمومی کانون به نقل از خبرگزاری صدا و سیما آقای عیسی زارع پور در حاشیه جلسه شورای عالی فضایی با بیان اینکه اولین جلسه شورای عالی فضایی کشور پس از یازده سال یعنی بعد از یک دهه برگزار شد گفت: ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه فضایی داریم و جوانان متخصص و متعهد، کشور ما را به لبه دانش و فناوری روز رسانده اند.
وی با اشاره به بازدید امروز رئیس جمهور از نمایشگاه ظرفیت‌های کشور در این حوزه و آشنایی با تازه‌ترین دستاورد‌های ایران در حوزه ماهواره، ماهواره بر و ایستگاه‌های زمینی و همه ظرفیت‌ها اضافه کرد: متعاقب این بازدید، جلسه شورای عالی فضایی برگزار شد که در این جلسه آخرین ظرفیت‌های کشور در حوزه صنعت فضایی مرور و چالش‌های آن بررسی شد.
زارع پور افزود: در این جلسه جمع بندی بر این شد که دولت سیزدهم به دنبال ارتقای صنعت فضایی و توسعه این صنعت است و همه ظرفیت‌های دولت پای کار خواهد آمد تا بتوانیم شاهد رشد روزافزون صنعت فضایی کشور باشیم دوم اینکه صنعت فضایی کشور در عین حال که می‌تواند برای کشور اقتدار بیافریند و بعنوان یک مولفه قدرت جدید در معادلات جدید دنیا به حساب آید می‌تواند مشکلات کشور را نیز مرتفع کند.
وی با اشاره به تاکید‌های رئیس جمهور بر کاربردی کردن صنعت فضایی برای حل مشکلات صنایع مختلف و حل مشکلات زندگی مردم در این جلسه اضافه کرد: در این جلسه تاکید شد که ما باید به سرعت فناوری دستیابی به مدار‌های پایین و مدار‌های لئو یعنی مدار‌های از ۲۰۰ کیلومتر تا ۲۰۰۰ کیلومتر را تثبیت کنیم که الحمدلله الان به مرحله تثبیت فناوری رسیده ایم و به حول و قوه الهی در آینده نزدیک خبر‌های خوشی هم خواهیم شنید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: رئیس جمهور همچنین تاکید کردند که هدف گذاری نهایی، دسترسی به مدار ۳۶ هزار کیلومتر یا ژئو است که در افق ۱۰ ساله برنامه ریزی شده بود، ولی ایشان فرمودند که ترتیبی داده شود تا در افق ۱۴۰۴ به این هدف دست یابیم.
زارع پور همچنین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را در صنعت فضایی از دیگر موارد مطرح شده در جلسه برشمرد و ادامه داد: در این خصوص تلاش داریم تا بخش صنعت فضایی اقتصادی شود تا بخش خصوصی نیز بتواند سرمایه گذاری کند.
وی گفت: صادرات خدمات فنی مهندسی و ظرفیت‌هایی که بواسطه صنعت فضایی وجود دارد و همچنین بحث سرریز فناوری‌های فضایی در صنایع دیگر که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد ازدیگر موارد مورد بحث در این جلسه بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بحث دیگر مجموعه ماهواره‌ای است که قرار شد طرح منظومه‌های ماهواره‌ای را تا پایان سال تدوین کنیم تا بتوانیم از ظرفیت صنعت فضایی برای حل مشکلات ارتباطی کشور نیز استفاده کنیم.
وی گفت: شورای عالی فضایی محلی است برای هم افزایی سیاست‌ها بین ارکان مختلف کشور که در بخش فضایی در حال فعالیت هستند بنابراین این جلسات تداوم خواهد یافت و امیدواریم تا پایان سال جلسه دیگری با رئیس جمهور داشته باشیم و در آن جلسه برنامه ده ساله توسعه صنعت فضایی کشور تصویب شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره ماهواره‌های ساخته شده در دانشگاه‌های کشور افزود: انشاالله تا پایان سال در این خصوص خبر‌های خوشی خواهید شنید.