اولین پرتاب ماهواره تحقیقاتی تا ۴ سال آینده

Visits: 15

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با کار شبانه روزی تلاش می‌کنیم برنامه ۱۰ ساله‌ای را که پیش بینی شده است، کوتاه کنیم و امیدواریم در افقی که رییس جمهور اعلام کرد، اولین پرتاب تحقیقاتی را انجام دهیم.

به گزارش روابط عمومی کانون به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای عیسی زارع پور با حضور در بخش خبری ۲۱ جمعه شب شبکه یک سیما درباره ضرورت کوتاه شدن زمان ۱۰ ساله رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری به چهار سال افزود: امروز جمعه ۵ آذر رئیس جمهور بازدید‌هایی را در محل‌هایی که همکاران ما مجاهدانه در صنعت فضایی کشور تلاش می‌کنند، داشت.
وی ادامه داد: بعد از ۱۱ سال جلسه شورای عالی فضایی تشکیل شد که عزم و اراده دولت سیزدهم را نشان می‌دهد.
آقای زارع پور گفت: مهمترین مدار؛ مدار ۳۶ هزار کیلومتری است، چون زمین آهنگ است یعنی ماهواره همزمان با زمین حرکت می‌کند و نقاط آن محدود است؛ ما سه نقطه مداری داشتیم که طی چند ده سال گذشته دو نقطه آن از دست رفته است و الآن تنها مداری که داریم ۴۳ و نیم درجه شرقی است که باید به سرعت تدبیر و این مدار را تثبیت کنیم، در غیر این صورت فضا را از دست خواهیم داد.
وی افزود: این دستور رئیس جمهور مبنی برکوتاه شدن زمان ۱۰ ساله رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری به چهار سال غافلگیر کننده بود و به زودی کمیسیون تخصصی را تشکیل خواهیم داد و با تلاش شبانه روزی و با حمایت دولت امکان پذیر است؛ البته صنعت فضایی کشور به دو عنصر احتیاج دارد؛ اول- اعتماد مسئولان است که باید حتماً کنار این کار قرار گیرد و دوم- قرار گرفتن اعتبارات لازم برای پیشبرد این اهداف است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: برای دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری؛ یک سری راه‌های میانبر وجود دارد که بتوانیم از بلوک‌های انتقال مداری استفاده کنیم؛ الآن بلوک انتقال مداری سامان آماده است و امسال تست اولیه آن صورت می‌گیرد و از مدار ۴۰۰ کیلومتری به ۷۰۰۰ کیلومتری محموله را می‌برد که امسال تست زیرمداری آن را داریم و سال آینده هم تست عملیاتی خواهیم کرد؛ البته بعد از ۴۰۰ کیلومتر به ۱۰ هزار کیلومتر و بعد ۲۱ هزار کیلومتر و سپس به ۳۶ هزار کیلومتر می‌رسیم.
وی گفت: از سال ۹۳ تاکنون ماهواره نور یک به صورت موفقیت آمیز در مدار قرار گرفت و الآن علایم عملیاتی و قابل استفاده ارسال می‌کند؛ یعنی ما می‌توانیم این مسیر را طی کنیم و عدم موفقیت ها، بخشی از مسیر موفقیت است.
آقای زارع پور با بیان این که در دنیا برای اینکه به ۹۰ درصد ضریب اطمینان برسند؛ بیش از ۵۰ پرتاب برای هر محصول پیش بینی می‌کنند، افزود: الآن دانشمندان ما بعد از دو تا سه پرتاب به این نقطه قابل اطمینان می‌رسند، البته این در شرایط تحریم است که کوچکترین قطعه را هم در اختیار ما قرار نمی‌دهند.
وی گفت: صنایع فضایی؛ بالاترین استاندارد‌ها را دارد و ما امیدواریم با تثبیت مدار ژئو (۲۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتری) و استفاده از آن و تلاش شبانه روزی به نقطه مدنظر برسیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در صورتی که مسیر دهه هشتاد را ادامه می‌دادیم؛ الآن در لایه ژئو می‌بودیم.
آقای زارع پور تصریح کرد: در دهه ۹۰ صنعت فضایی مورد بی مهری قرار گرفت و کارشناسان ما با ۱۰ درصد ظرفیت کار می‌کردند.