منع فعالیت خدمات کافی نتی در دفاتر پیشخوان در تعارض با تسهیل امور مردم است.

Views: 1295

به گزارش روابط عمومی کانون کشوری پیشخوان دولت ؛‌پنجم دی ماه 1400 مدیر کل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نامه‌ای فوری به مدیران کل تنظیم مقرارت مناطق نه گانه ممنوعیت خدمات کافی نتی را در دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر ارتباطی روستایی (ICT) ابلاغ کرد . موضوعی که نیازمند بررسی کارشناسانه و میدانی می‌باشد و نمی‌توان با استناد به چند بند و تبصره به قید فوریت ابلاغی را صادر و تبعات آن را نادیده گرفت.

طبق تعاریف موجود، کافی‌نت مکانی برای ارائه خدمات کامپیوتری است. چند کامپیوتر در یک فضا کنار هم قرار گرفته‌اند که افراد با مراجعه به آن کارهای کامپیوتری را انجام  دهند. حتی افرادی که خودشان صاحب لپ تاپ یا کامپیوتر هستند حداقل یکبار برای انجام کارهای کامپیوتر خود به کافی‌نت مراجعه کرده‌اند و در دورانی که دنیای دیجیتال روزبه‌روز بیشتر رو به پیشرفت است، افراد برای گذراندن امور خود مجبور هستند بعضاً به کافی‌نت مراجعه و از نت استفاده کنند.

سالها پیش پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا، با هدف تامین امنیت کاربران و استفاده کنندگان از سرویس های دفاتر خدمات اینترنت (کافی نت‌ها) و به منظور شفاف سازی عملکرد، ساماندهی دفاتر، کاهش مخاطرات و آسیب‌ها و حمایت از فعالیت قانونی مدیران و صاحبان کسب و کار این دفاتر، نکات مهمی را جهت آگاهی و اجرای سریع از سوی مدیران دفاتر، اعلام کرد. در بخشنامه پلیس فتا  و در تذکری آمده است:

تنها دفاتری به عنوان دفاتر خدمات اینترنت شناخته می‌شوند که دارای مجوزهای لازم و تاییدیه‌های قانونی از مراکز ذیربط باشند. بنابراین تمامی مراکز و صنوفی که مجوز ارائه خدمات دسترسی ندارند (دفاتر فنی، بازی‌سراها و…)،  مجاز به ارائه خدمات اینترنت نیستند؛ در صورت مشاهده این گونه اقدامات از مراکز و اصناف که به صورت غیر مجاز نسبت به ارائه‌ خدمات اقدام می‌کنند، برخورد انتظامی و قضایی با آنان صورت خواهد گرفت. این یعنی تنها دفاتر دارای مجوز لازم می توانند نسبت به اخذ اطلاعات ودسترسی به فرم های الکترونیکی و تکمیل فرآیند خدمات اقدام نمایند که مشخصاً این وظیفه از سوی قانون‌گذار به عهده دفاتر پیشخوان دولت گذارده شده است.

همچنین طبق حکم دیوان به شماره 174896 مورخ 1398/09/27 فعالیت خدمات حوزه پیشخوان در کافی‌نت خلاف قانون تلقی و حکم صادر شده است. مدیر کل دفتر نظارت پستی و دفاتر پیشخوان دولت سازمان تنظیم مقررات در ابلاغیه خود اگرچه به درستی به بحث تعرفه‌گذاری و نظارت اشاره کرده‌اند لیکن با بخشنامه مذکور شائبه حذف خدمات ذاتی دفاتر پیشخوان را در ذهن دفاتر ایجاد نموده‌اند و مغایر نامه ابلاغی ایشان به شماره 100/56863مورخ 1399/09/04 و رای صادر از سوی دیوان عدالت اداری و شرح وظایف دفاتر پیشخوان مصرح در قانون و آئین نامه‌های هیأت وزیران می‌باشد.

دبیر کل کانون کشوری پیشخوان دولت هم 12 دی ماه در نامه‌ای به آقای حی شاد اعلام کرده اند کافی نت ها تنها امکان ارائه دسترسی به متقاضیان را دارند که حسب ابلاغیه پلیس فتا در حال ساماندهی است و از سویی ارائه خدمات به مخاطبان در راستای برنامه ها و اهداف سازمان تنظیم می باشد و این ابلاغ در تعارض با بهبود اقتصاد دفاتر پیشخوان و تسهیل امور مردم می باشد … .

فلاح گفت در حال پیگیری و رفع مشکل دفاتر و تداوم ارائه قانونمند خدمات مذکور در دفاتر هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد با جدیت و قاطعیت دستگاه‌های متولی خدمات از این گونه تفسیر پذیری و رفتارهای متضاد که اقتصاد جامع دفاتر را تهدید می‌کند جلوگیری به عمل آید.

فلاح همچنین یادآوری کرد اگر کافی‌نت‌ها قصد ورود به عرصه خدمات پیشخوان دولت را دارند می‌توانند با طی مراحل قانونی و اخذ مجوز از وزارت ارتباطات وارد این عرصه شوند.